logomain
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

آموزش طرز تهیه 10 نوع صابون گیاهی دست ساز

Telegram
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
صابون گیاهی دست ساز

صابون گیاهی دست ساز هدیه لوکسی است که می توانید هر روز خودتان را از آن بهرمند کنید. صابون های دست ساز با مواد طبیعی و عاری از مواد شیمیایی مضر موجود ساخته می شوند. این نوع صابون ها اغلب مرطوب کننده تر هستند و برای افرادی که پوست خشک یا حساس دارند ایده آل هستند. آنها همچنین به شما این امکان را می دهند که آنچه را که روی پوست شما می رود کنترل کنید، این موضوع برای کسانی که دارای آلرژی یا بیماری های پوستی هستند بسیار مفید است.

علاوه بر این، صابون های دست ساز را می توانید به سلیقه خودتان سفارشی کنید. شما می‌توانید روغن‌ ها، رایحه‌ ها، رنگ ‌ها و مواد افزودنی را انتخاب کنید که مطابق با ترجیحات و نیازهای شما باشد. این سطح از سفارشی سازی به هیچ عنوان در صابون های تجاری در دسترس نیست.

در نهایت، ساختن صابون گیاهی دست ساز یک فعالیت سرگرم کننده و مفید است. به عبارت بهتر ساخت صابون یک سرگرمی خلاقانه است که چیزهای کاربردی نیز تولید می کند. بعلاوه، صابون های دست ساز هدایایی عالی هستند! آنها هدیه ای متفکرانه و شخصی هستند که به گیرنده نشان می دهد چقدر برای شما اهمیت دارد.

دستور العمل صابون اولیه

قبل از اینکه به دستور العمل های صابون گیاهی بپردازیم، اجازه دهید با یک دستور العمل صابون اولیه شروع کنیم. 

برای شروع سفر صابون سازی خود، به چند منبع اولیه نیاز دارید:

  • روغن ها: روغن زیتون (710 میلی لیتر)، روغن نارگیل (295 میلی لیتر) و روغن پالم (295 میلی لیتر)
  • قلیاب (هیدروکسید سدیم) (255 میلی لیتر)
  • آب مقطر (590 میلی لیتر)
  • روغن های معطر (اختیاری)
  • قالب دلخواه برای صابون
  • وسایل ایمنی: دستکش، عینک، و فضای کاری با تهویه مناسب
صابون گیاهی دست ساز

در اینجا یک فرآیند گام به گام ساده برای ساختن اولین دسته صابون وجود دارد:

اول ایمنی 

وسایل ایمنی خود را بپوشید. به یاد داشته باشید که قلیاب یک ماده سوز آور است که در صورت عدم استفاده صحیح می تواند باعث سوختگی پوست شود.

محلول قلیاب را آماده کنید

قلیاب را به آرامی به آب اضافه کنید (هرگز برعکس این کار را انجام ندهید) همچنین به دلیل سمی بودن در یک منطقه با تهویه مناسب قرار بگیرید. به آرامی محلول را هم بزنید تا شیره کاملا حل شود. محلول به سرعت گرم می شود. به همین دلی اجازه دهید تا خنک شود.

روغن ها را آماده کنید

در حالی که محلول قلیاب در حال خنک شدن است، روغن های خود را وزن کرده و آنها را با هم در یک قابلمه بزرگ فولادی ضد زنگ ذوب کنید. پس از ذوب شدن، اجازه دهید مخلوط روغن خنک شود.

محلول قلیاب و روغن ها را مخلوط کنید

هنگامی که محلول قلیاب و روغن ها به دمای 43-49 درجه سانتیگراد خنک شدند، محلول قلیاب را به آرامی داخل روغن ها بریزید. ابتدا به صورت دستی هم بزنید، سپس با مخلوط کن محلول را هم  بزنید تا به نقطه”ردیابی” برسد. «ردیابی» نقطه‌ای است که در آن روغن ‌ها و محلول قلیاب امولسیون شده و صابون به قوامی شبیه پودینگ نازک غلیظ شده است.

مواد اضافی را اضافه کنید

اگر از روغن های معطر استفاده می کنید، اکنون آنها را اضافه کنید و هم بزنید تا خوب ترکیب شوند.

صابون را قالب بزنید

مخلوط صابون را در قالب خود بریزید. قالب را به آرامی روی پیشخوان بزنید تا حباب های هوا از آن خارج شود.

بگذارید استراحت کند

قالب را با درب یا مقداری پلاستیک بپوشانید و اجازه دهید 24 تا 48 ساعت بماند. در این مدت، صابونی شدن – فرآیند تبدیل روغن ها و قلیاب به صابون – رخ می دهد.

صابون گیاهی دست ساز
Bars of homemade soaps, honey or oil, heaps of healing herbs and mortar of lavender. Selective focus.

قالب گیری و برش

بعد از 24 تا 48 ساعت، صابون خود را بررسی کنید. اگر در لمس سفت بود، می توانید آن را از قالب خارج کرده و به صورت نوار برش دهید.

صابون را هوا دهید

در نهایت، اجازه دهید تخته های صابون شما در منطقه ای با جریان هوا خوب بماند. این اجازه می دهد تا آب تبخیر شود و در نتیجه صابون سخت تر و ماندگارتر شود. این روند معمولاً 4-6 هفته طول می کشد.

اکنون که فرآیند اولیه صابون سازی را می دانید، بیایید به دستور العمل های صابون گیاهی برویم.

  • صابون گیاهی اسطوخودوس

اسطوخودوس به خاطر خواص آرام بخشش معروف است. این گیاه همچنین ضد باکتری است و می تواند به تسکین پوست تحریک شده کمک کند. برای تهیه صابون اسطوخودوس، به سادگی 30 میلی لیتر اسانس اسطوخودوس و یک مشت جوانه اسطوخودوس خشک شده را به دستور اولیه صابون اضافه کنید. روغن اسطوخودوس را در مرحله “ردیابی” اضافه کنید و جوانه های اسطوخودوس را قبل از ریختن در مخلوط صابون در قالب بپاشید.

فواید صابون اسطوخودوس بسیار زیاد است. اسطوخودوس رایحه ای آرام بخش دارد که آن را به یک داروی عالی برای اعصاب و کاهش اضطراب تبدیل می کند. بنابراین، شستشو با صابون اسطوخودوس می تواند به کاهش تنش عصبی و استرس عاطفی کمک کند. رایحه با طراوت، خستگی و بیقراری عصبی را از بین می برد و فعالیت ذهنی را افزایش می دهد. صابون اسطوخودوس همچنین برای سلامت پوست مفید است زیرا می تواند به التیام سوختگی، زخم، اگزما و آکنه کمک کند.

  • صابون گیاهی نعنا رزماری

رزماری و نعنا یک صابون با طراوت و نیروبخش ایجاد می کنند. هر دوی این گیاهان به دلیل خواص خود شناخته شده اند. برای تهیه این صابون، 15 میلی لیتر اسانس رزماری و 15 میلی لیتر اسانس نعنا معمولی یا نعنا فلفلی را در مرحله “ردیابی” اضافه کنید. همچنین می توانید یک مشت برگ رزماری خشک شده برای بافت بیشتر اضافه کنید.

صابون نعنا رزماری به دلیل خاصیت نشاط آورش مشهور است. اسانس رزماری می تواند به افزایش گردش خون و تسکین درد عضلانی کمک کند و این صابون را به گزینه ای عالی برای دوش گرفتن بعد از تمرین تبدیل می کند. نعنا خاصیت خنک کنندگی روی پوست دارد و می تواند به رفع خارش و سوزش کمک کند. ترکیب رزماری و نعنا رایحه‌ای با طراوت و نشاط‌بخش ایجاد می‌کند که می‌تواند به بیدار شدن شما در صبح کمک کند.

  • صابون گیاهی گل همیشه بهار بابونه

بابونه و گل همیشه بهار هر دو به دلیل خواص تسکین دهنده و شفابخش خود شناخته شده اند و این صابون را برای پوست های حساس یا تحریک شده عالی می کند. برای تهیه این صابون، 30 میلی لیتر اسانس بابونه را در مرحله «ردیابی» اضافه کنید. قبل از ریختن در مخلوط صابون، گلبرگ های خشک شده گل همیشه بهار را در قالب بپاشید.

بابونه به خاطر خواص آرام بخشش شناخته شده است و می تواند به تسکین پوست تحریک شده کمک کند. گل همیشه بهار یک ضد التهاب و ضد عفونی کننده طبیعی است و برای التیام پوست بسیار عالی است. این صابون برای افرادی که پوست حساس و اگزما دارند عالی است.

  • صابون گیاهی لیمو 

لیمو دارای رایحه ای تازه و مرکباتی است که می تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند. برای تهیه این صابون، 30 میلی لیتر اسانس لیمو را در مرحله «ردیابی» اضافه کنید. اگر دوست دارید، می توانید یک مشت برگ لیمو خشک شده نیز برای عطر و بافت اضافی اضافه کنید.

صابون لیمو به خاطر خواص نشاط بخش و تقویت کننده خلق و خوی خود شناخته شده است. رایحه تازه و لیمویی می تواند به تقویت روحیه شما کمک کند. علاوه بر این، لیمو به دلیل خاصیت تقویت کننده پوست خود شناخته شده است و می تواند به پاکسازی و روشن شدن پوست کمک کند.

  • صابون گیاهی گلبرگ رز

گلبرگ های رز به صابون شما تجمل می بخشند. آنها همچنین دارای خاصیت قابض ملایمی هستند که می تواند به تقویت پوست کمک کند. برای تهیه این صابون 30 میلی لیتر اسانس گل رز را در مرحله ردیابی اضافه کنید. قبل از ریختن در مخلوط صابون، گلبرگ های گل رز خشک شده را در قالب بپاشید.

صابون گل رز نه تنها لوکس است بلکه برای پوست نیز مفید است. گل رز دارای خواص قابض است که می تواند به تقویت پوست و کاهش ظاهر منافذ کمک کند. علاوه بر این، گل رز به دلیل خواص آرام بخش و نشاط آور آن شناخته شده است. رایحه گل رز اثر آرام بخشی بر ذهن دارد که می تواند به بهبود خلق و خو کمک کند.

صابون گیاهی دست ساز
  • صابون گیاهی اکالیپتوس

اکالیپتوس رایحه ای شاداب و نشاط آور دارد. همچنین به دلیل خواص ضد میکروبی خود شناخته شده است. برای تهیه این صابون، 30 میلی لیتر اسانس اکالیپتوس را در مرحله “ردیابی” اضافه کنید. اگر دوست دارید، می توانید یک مشت برگ خشک شده اکالیپتوس نیز برای عطر و بافت اضافی اضافه کنید.

صابون اکالیپتوس به دلیل خاصیت نشاط آور و رفع احتقان شناخته شده است. رایحه اکالیپتوس به پاکسازی سینوس ها و تسکین بیماری های تنفسی مانند سینوزیت و برونشیت کمک می کند. علاوه بر این، اکالیپتوس دارای خواص ضد میکروبی است و می تواند به پاکسازی پوست کمک کند.

  • صابون گیاهی درخت چای

روغن درخت چای به دلیل خواص ضد عفونی کننده قوی و توانایی درمان زخم ها شناخته شده است. این روغن مدت‌هاست که به عنوان یک درمان دارویی برای مسائلی مانند عفونت ‌های پوستی، سوختگی و بریدگی استفاده می‌شود. برای تهیه این صابون، 30 میلی لیتر اسانس درخت چای را در مرحله «ردیابی» اضافه کنید.

صابون درخت چای به دلیل خواص ضد عفونی کننده قوی خود شناخته شده است. این صابون می تواند به پاکسازی پوست کمک کند که آن را به گزینه ای عالی برای افرادی که پوست مستعد آکنه دارند تبدیل می کند. علاوه بر این، روغن درخت چای به تسریع بهبود زخم کمک می کند و می تواند به تسکین و التیام سوختگی ها و بریدگی ها کمک کند.

  • صابون گیاهی نعنا

نعنا خاصیت خنک کنندگی روی پوست دارد و می تواند به رفع خارش و سوزش کمک کند. همچنین دارای رایحه ای طراوت بخش است که می تواند شما را هنگام صبح بیدار کند. برای تهیه این صابون، 30 میلی لیتر اسانس نعنا را در مرحله “ردیابی” اضافه کنید.

اثر خنک کنندگی نعنا می تواند به تسکین خارش و سوزش کمک کند و این صابون را به گزینه ای عالی برای افرادی که پوست حساس یا تحریک شده دارند تبدیل می کند. علاوه بر این، رایحه نشاط‌آور نعنا می‌تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند.

  • صابون گیاهی عسل جو دوسر

بلغور جو دوسر خاصیت تسکین دهنده دارد و برای پوست های حساس یا تحریک شده عالی است. عسل به طور طبیعی ضد باکتری است، بنابراین برای درمان و پیشگیری از آکنه عالی است. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که برای کند کردن پیری عالی است. برای تهیه این صابون، 30 میلی لیتر عسل و یک مشت بلغور جو دوسر در مرحله «ردیابی» اضافه کنید.

صابون عسل جو دوسر به دلیل خواص تسکین دهنده و مرطوب کنندگی آن شناخته شده است. بلغور جو دوسر می تواند به تسکین و آرام کردن پوست تحریک شده کمک کند و این صابون را به گزینه ای عالی برای افرادی که پوست حساس یا بیماری هایی مانند اگزما یا پسوریازیس دارند تبدیل می کند. عسل به طور طبیعی آنتی باکتریال است و می تواند به پاکسازی پوست و جلوگیری از آکنه کمک کند. علاوه بر این، عسل سرشار از آنتی اکسیدان است و می تواند به مرطوب کردن و کند کردن روند پیری کمک کند.

  • صابون گیاهی پرتقال دارچین

دارچین دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است. اسانس پرتقال رایحه ای شیرین، تازه و تند ایجاد می کند که بسیار نشاط آور است و در عین حال دارای خواص ضد باکتریایی نیز هست. برای تهیه این صابون، 15 میلی لیتر اسانس دارچین و 15 میلی لیتر اسانس پرتقال را در مرحله “ردیابی” اضافه کنید.

صابون پرتقال دارچین به دلیل خاصیت گرم کنندگی و نشاط بخشی آن شناخته شده است. رایحه دارچین و پرتقال می تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند و احساس راحتی و گرما را به شما بدهد. علاوه بر این، دارچین و پرتقال دارای خواص ضد باکتریایی هستند و می توانند به پاکسازی پوست کمک کنند.

به یاد داشته باشید، درست کردن صابون یک علم است، پس حتما دستور العمل ها را به دقت دنبال کنید. همیشه از یک ماشین حساب استفاده کنید تا مطمئن شوید که مقدار مناسبی از قلیاب و آب را متناسب با مقدار و نوع روغنی که استفاده می کنید دارید.

صابون های گیاهی دست ساز نه تنها برای پوست مفید هستند، بلکه ساختن آنها لذت بخش است. آنها به شما اجازه می دهند تا از خلاقیت خود بهره ببرید، رایحه ها و بافت های مختلف را آزمایش کنید و چیزی را بسازید که واقعاً متعلق به خودتان است. به علاوه، آنها هدایای فوق العاده ای می سازند! پس چرا صابون سازی را امتحان نکنید؟ با این دستور العمل های ساده، حتی مبتدیان می تواند صابون گیاهی دست ساز زیبا، معطر و مفید بسازند.

اگر به صابون سازی علاقه دارید توصیه می کنیم در دوره آموزشی ساخت صابون آکادمی آوای صلح سیمرغ شرکت کنید. در این دوره آنلاین، یاد می گیرید چگونه صابون‌ هایی با طرح ‌های آراسته بسازید.

فهرست مطالب

آخرین مقالات

محبوب ترین دوره سیمرغ

afagh-maryam-marquee

دوره بانوی کامل، بانوی کارآفرین

آماده اید تا رویای راه اندازی کسب و کار خود را به واقعیت تبدیل کنید؟ در این دوره نه تنها آموزش های تخصصی دریافت خواهید کرد، بلکه یک وب سایت، لوگوی خیره کننده و هرچه نیاز دارید تا کسب و کارتان را شکوفا کند دریافت می کنید. آن هم فقط با هزینه طراحی وب سایت تان!!
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
BLACK

زمان باقی مانده تا شروع تخفیف بلک فرایدی روی پکیج‌های اشتراکی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
black2