logomain
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

بهترین تجهیزات نورپردازی برای ساخت کلیپ و فیلم کوتاه

Telegram
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
تجهیزات نورپردازی

اگر شما یک ولاگر، یوتیوبر یا فعال در حوزه فیلم سازی و کلیپ های شبکه های اجتماعی هستید، به خوبی می دانید که به تجهیزات فیلم برداری مختلفی از جمله دوربین، تجهیزات صوتی و یک سناریو مناسب جهت تهیه ویدیوهایتان احتیاج دارید. اگر می خواهید یک ویدیو حرفه ای و با کیفیت آماده کنید، علاوه بر همه این ها به تجهیزات نورپردازی مناسب برای فیلم برداری احتیاج خواهید داشت. در این مقاله انواع تجهیزات نورپردازی را جمع آوری کرده ایم و در انتها بهترین تجهیزات نورپردازی برای ساخت کلیپ و فیلم کوتاه را معرفی می کنیم.

تأثیر نورپردازی در تولید محتوا

پیش از اینکه در رابطه با بهترین نور برای فیلم برداری صحبت کنیم، بهتر است با تأثیر و لزوم استفاده از تجهیزات نورپردازی برای ساخت کلیپ و فیلم های کوتاه آشنا شویم.

برخی از ولاگرها و افرادی که در زمینه تولید محتواهای ویدیویی فعالیت دارند، ترجیح می دهند به جای استفاده از نورهای مصنوعی از نور طبیعی خورشید استفاده کنند. اگر چه استفاده از نورهای طبیعی می تواند تأثیر به سزایی بر کیفیت ویدیوهای شما داشته باشد اما از طرف دیگر شما را محدود خواهد کرد. جهت استفاده از نور طبیعی لازم است در ساعات مشخصی از روز ویدیوهای خود را آماده کنید و به این شکل ممکن است با محدودیت زمان مواجه شوید.

استفاده از تجهیزات نورپردازی ویدیوهای شما را به شکل متفاوتی نمایش خواهد داد. در واقع یکی از فاکتورهای مهم در تعیین ویدئوهای حرفه ای از ویدیوهای آماتور به کار بردن صحیح تجهیزات نور در فیلم برداری است. شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما نور مناسب در ویدیو به درک و احساسات کاربران هنگام تماشای ویدیو تأثیر به سزایی خواهد داشت.

هنگامی که از نور طبیعی استفاده می کنید، نمی توانید بر روی حرکت نور و روند فیلم برداری تسلط داشته باشید. در واقع با حرکت خورشید، مسیر نور تغییر خواهد کرد و این مورد ممکن است بر ویدیو شما تأثیر منفی داشته باشد. اما با کمک تجهیزات نور پردازی می توانید به دلخواه جایگاه منبع نور را مشخص کنید.

نورهای مصنوعی مدت زمان ویرایش ویدیو را کاهش می دهد. با کمک نورهای مصنوعی می توانید روند داستان و سناریو ویدیو را نیز تغییر دهید و با جهت گیری مناسب نور، ذهن و چشم بیننده را به قسمت مورد نظر ویدیو جلب کنید.

تأثیر نورپردازی در تولید محتوا

انواع تجهیزات نورپردازی

برای اینکه بتوانید بهترین تجهیزات نور برای ساخت کلیپ یا فیلم کوتاه را تهیه کنید، پیش از هر چیز باید نیازها و اهداف خود را برای تهیه ویدیو مشخص نمایید تا بتوانید متناسب با آن ها بهترین نور برای فیلم سازی را انتخاب کنید. برای مثال، باید به این بیندیشید که محیط کار شما در یک فضای بسته است یا باز؟ یا سوژه مورد نظر شما چگونه است، ثابت یا در حال حرکت؟ به این شکل می توانید برنامه ریزی درستی برای تهیه تجهیزات مورد نظر خود داشته باشید.

  • نورهای LED 

یکی از انواع تجهیزات نورپردازی برای فیلم برداری نورهای LED هستند. نورهای LED نور نسبتاً ملایمی را فراهم می کند و ابعادی کوچک و قابل حمل دارند. نورهای LED معمولاً به شکل مربع یا مستطیل در بازار موجود هستند و در بالای دوربین ها، به عنوان یک منبع نور ثابت، نصب می شوند. نورهای LED نسبت به سایر تجهیزات نورپردازی مقرون به صرفه تر هستند. درون این تجهیزات نوری حدود 100 لامپ LED وجود دارند و یک منبع نور باکیفیت و ثابت را تولید می کنند. نورهای LED با باتری کار می کنند و قدرت و دمای رنگ آن ها قابل تنظیم است. 

برای ولاگرها و افرادی که در تولید محتواهای خود دائماً در حال حرکت هستند یا باید به نقاط مختلف کشور سفر کنند، نورهای LED می تواند گزینه مناسبی به شمار آید. هم چنین نورهای LED برای عکاسی در فضای باز نیز گزینه مناسبی به شمار می رود و می تواند در کنار نور طبیعی مورد استفاده قرار بگیرد. در صورتی که در فضای بسته ویدیوهای خود را آماده می کنید و ترجیح می دهید برای تجهیزات نورپردازی هزینه کمتری پرداخت کنید، می توانید از نورهای LED استفاده نمایید.

  • سافت باکس

یکی از ایده آل ترین تجهیزات نورپردازی برای ساخت کلیپ و فیلم کوتاه استفاده از سافت باکس است که نور بسیار ملایمی ارائه می دهد. سافت باکس یک جعبه است که در اطراف یک منبع نوری پیوسته قرار گرفته است و معمولاً به شکل مربع یا مستطیل هستند. نوع دیگری از سافت باکس ها به نام اکتاباکس وجود دارد که به صورت هشت ضلعی هستند. از سافت باکس ها برای روشن کردن قسمت های مختلفی از سوژه استفاده می شود.

در واقع شما می توانید یک سافت باکس را در زاویه 45 درجه نسبت به سوژه فیلم برداری قرار دهید تا به فضای مورد نظر خود عمق بیشتری بدهید. سافت باکس ها یک منبع نور گسترده و مسطح را فراهم می کنند و در ابعاد مختلف در بازار موجود هستند. از آنجایی که نور تولید شده سافت باکس بسیار نزدیک به نور طبیعی خورشید است، جهت نورپردازی برای فیلم سازی به ویژه در محیط های بسته انتخاب ایده آلی به شمار می آید. این منبع نور برای افرادی که در زمینه معرفی و بررسی محصولات، ویدیوهای آشپزی و محیط های سربسته مشغول به کار هستند، گزینه مناسب و کاربردی است.

سافت باکس
  • رینگ لایت

یکی دیگر از انواع تجهیزات نور برای ساخت کلیپ و فیلم کوتاه رینگ لایت ها هستند. اکثر یوتیوبرها از رینگ لایت برای تولید محتواهای خود استفاده می کنند. رینگ لایت یک منبع نور دایره ای شکل است که سوراخ وسط آن از تمرکز نور در مرکز صورت جلوگیری می کند. رینگ لایت ها علاوه بر فیلم برداری بهترین گزینه برای عکاسی است به این خاطر که نور باکیفیت و بسیار گسترده ای را فراهم می کند.

استفاده از رینگ لایت بسیار راحت است، فقط کافی ست این منبع نور را به یک پریز برق متصل کنید و آن را در مقابل سوژه قرار دهید. رینگ لایت ها کوچک و قابل حمل هستند و می توانند در مکان های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

رینگ لایت ها که از یک لامپ حلقه ای با نور نرم ساخته شده است، در اندازه های مختلف در بازار موجود هستند و یک منبع نور بسیار عالی و باکیفیت را فراهم می کند. اگر خودتان سوژه ویدیوها هستید، رینگ لایت یک هاله حلقه ای بسیار جذاب درون چشم هایتان ایجاد می کند و در واقع حس سرزندگی و نشاط به صورت شما می بخشد.

از آنجایی که معمولاً رینگ لایت ها برای نورپردازی چهره مورد استفاده قرار می گیرد، برای بیوتی بلاگر ها و افرادی که در زمینه آرایشی مشغول به تولید محتوا هستند، مناسب و کاربردی است. اگر می خواهید بهترین جلوه نور را از رینگ لایت ها داشته باشید بهتر است رینگ و دوربین را در مقابل خود یا سوژه مورد نظر قرار دهید.

  • چتر عکاسی

یکی از بهترین تجهیزات نورپردازی به ویژه برای یوتیوبرها چتر عکاسی است که نسبت به سایر تجهیزات نوری قیمت مناسب تری دارند. چتر عکاسی نوعی سافت کننده نور است که نور بسیار نرمی تولید می کند و به دلیل قابلیت تاشوندگی به راحتی قابل حمل است.

چترهای عکاسی شامل 2 نوع شفاف و بازتابنده هستند. چترهای شفاف از یک پارچه شفاف ساخته شده اند که نور باکیفیت و مناسبی فراهم می کنند و جهت گیری خوبی دارند. نوع بازدارنده این چترها از 2 قسمت تشکیل شده اند. سطح بیرونی این چتر مات است و در نتیجه نور را از خود عبور نمی دهد و قسمت داخلی آن وظیفه بازتاب نور بر روی چهره را دارد.

با استفاده از چترهای عکاسی می توانید تسلط بیشتری بر جهت نور و کنترل مقدار آن داشته باشید. شکل منحنی چترهای عکاسی یکی از دلایل محبوبیت این وسیله در میان تولید کنندگان فیلم های کوتاه و کلیپ است. به این خاطر که جلوه بسیار زیبایی به نور می دهد و علاوه بر آن به دلیل بازتاب نور بر کل فضای فیلم برداری، بر کیفیت ویدیوها تأثیر به سزایی دارد. چترهای عکاسی در ابعاد مختلفی در بازار موجود هستند و بخش بازتابنده آن ها به رنگ های نقره ای، طلایی و سفید است. اگر تولید محتوای ویدیویی خود را در محیط های بسته انجام می دهید، چتر عکاسی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

  • نورهای تنگستن

یکی دیگر از تجهیزات نورپردازی می توان به نور تنگستن که با نام چراغ تنگستن نیز شناخته می شود اشاره کرد. لامپ های چراغ تنگستن از یک رشته نازک فلز تنگستن ساخته شده است که دارای چرخه هالوژن هستند. این لامپ ها هنگام عبور جریان الکتریسیته ملتهب می شوند و نور و گرمای بسیار زیادی را تولید می کنند. چراغ های تنگستن بسیار قوی هستند و نسبت به سایر تجهیزات نوری قیمت گران تری دارند. معمولاً فیلم سازان حرفه ای و افرادی که دارای استودیو فیلم برداری هستند از این دسته از تجهیزات نورپردازی استفاده می کنند.

نورهای تنگستن
  • نور طبیعی

اگر چه در این قسمت در رابطه با انواع نورهای مصنوعی برای فیلم برداری صحبت کردیم، در هر صورت لازم است این واقعیت را بپذیریم که برای بسیاری از ولاگرها و تولید کنندگان کلیپ و فیلم های کوتاه نور طبیعی خورشید بی هزینه ترین و بهترین منبع نور جهت تولید محتوا به شمار می آید. البته به این نکته توجه داشته باشید که برای تولید ویدئوهای حرفه ای و با کیفیت لازم است تنها به یک منبع نور اکتفا نکنید. شما می توانید با استفاده از تجهیزات نورپردازی مختلف ویدیوهایی منحصر به فرد و باکیفیت آماده کنید.

اگر می خواهید از نور طبیعی جهت تولید محتواهای خود استفاده کنید، بهترین زمان برای این کار پیش از ظهر یا بعد از وعده ناهار است. در واقع هنگامی که خورشید در درخشان ترین حالت خود قرار دارد و از طرف دیگر نور خورشید آنقدر تیز و سخت نیست که سایه های ناموزون تولید کند، بهترین زمان برای بهره گیری از این نعمت طبیعی است.

یکی از روش های بهره گیری از نور طبیعی با کیفیت استفاده از پارپه های نازک سفید است. این پارپه ها می تواند مانند یک سافت باکس عمل کند و نور شدید آفتاب را ملایم کند. البته برای این کار باید از چایه های مختلف استفاده کنید تا پارچه دورتر از سوژه در مقابل خورشید قرار گیرد و نور نرم و یکدستی را به سوژه بتاباند.

لوازم جانبی نورپردازی

در کنار استفاده از بهترین تجهیزات نورپردازی لازم است از لوازم جانبی مختلفی استفاده کنید تا ویدیوهای حرفه ای و باکیفیت تهیه کنید. در ادامه برخی از مهم ترین تجهیزات جانبی نورپردازی را معرفی می کنیم.

  • سه پایه نور: جهت نگه داشتن منبع نور
  • بیوتی دیش Beauty Dish: انتخاب جهت نور
  • اسنوت Snoot: کنترل نور برای نمایش جزییات موضوع
  • شیدر Barn Doors: جهت تنظیم پرتوهای نور
  • فیلتر های رنگی: جهت تغییر رنگ پرتوهای نور
  • کاسه استاندارد Standard Reflector: جهت تغییر زاویه تابش نور 
  • بارندور Barndoor: جهت هدایت نور
  • گوبو Gobo: جهت مسدود کردن قسمتی از نور

بهترین تجهیزات نور برای ساخت کلیپ و فیلم کوتاه

در انتهای این مقاله 3 مدل از بهترین تجهیزات نورپردازی برای فیلم سازی را معرفی می کنیم.

  1. رینگ لایت مدل MJ26-RGB

رینگ لایت MJ26-RGB یکی از بهترین تجهیزات نورپردازی برای بلاگرها و افراد فعال در حوزه ویدیوهای آرایشی به شمار می آید.

مشخصات رینگ لایت مدل MJ26-RGB:

  • سایز: ۲۶ سانتی متر 
  • دارای ۱۵ طیف رنگ
  • قابلیت تنظیم میزان نور در ۱۰ حالت
  • قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه 
  • قابلیت نصب بر روی سه پایه 
  • دارای نور ۱۰۰۰ لومن 
  • دارای ۱۵ حالت نور ترکیبی RGB
رینگ لایت مدل MJ26-RGB
  1. سافت باکس مدل NW6110

یکی از بهترین تجهیزات نور برای ساخت کلیپ و فیلم کوتاه سافت باکس 60 سانتی متری مدل NW6110 است که می تواند بر روی سه پایه های نورپردازی متصل شود.

مشخصات سافت باکس مدل NW6110:

  • شکل: چند ضلعی
  • ابعاد : ۶۰ سانتی متر
  • مناسب برای انواع سه پایه های نورپردازی
  • قابل استفاده برای استودیو خانگی، عکاسی تبلیغاتی، فیلم های کوتاه
  • قابلیت تغییر زاویه
  • قابل استفاده با برق شهری
  1. چتر فلاش نیویر

اگر به به دنبال بهترین چتر عکاسی برای تولید ویدیوهای خود هستید، چتر فلاش نیویر بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

مشخصات چتر فلاش نیویر:

  • ابعاد: 110 سانتی متر
  • قابلیت تاباندن نوری ملایم با کنتراست کم
  • قابل استفاده بر روی فلاش های استودیویی
  • رنگ داخل چتر: نقره ای
  • مناسب برای عکاسی و فیلم سازی
فهرست مطالب

آخرین مقالات

5 اصل روانشناسی فروش

۵ اصل روانشناسی فروش

روانشناسی فروش یک زمینه محوری است که به بررسی تأثیر عوامل روانشناختی بر رفتار مصرف کننده و تکنیک

محبوب ترین دوره سیمرغ

afagh-maryam-marquee

دوره بانوی کامل، بانوی کارآفرین

آماده اید تا رویای راه اندازی کسب و کار خود را به واقعیت تبدیل کنید؟ در این دوره نه تنها آموزش های تخصصی دریافت خواهید کرد، بلکه یک وب سایت، لوگوی خیره کننده و هرچه نیاز دارید تا کسب و کارتان را شکوفا کند دریافت می کنید. آن هم فقط با هزینه طراحی وب سایت تان!!
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای توانمند شدن شما و تبدیل شدن به بانوی کامل برنامه داریم

بانوی کامل بانوی کارآفرین

BLACK

زمان باقی مانده تا شروع تخفیف بلک فرایدی روی پکیج‌های اشتراکی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
black2