logomain
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
اپیزود 48 – مهندس مرجان حمیدی‌فر

عنوان اپیزود:

اپیزود 48 – مهندس مرجان حمیدی‌فر؛ بانوی فرهیخته و مدیر باسابقه‌ی HR

شماره اپیزود:

گوینده:

مارال پژاوند

درباره اپیزود:

فصل جدید از پادکست زن در قاب تاریخ (رادیو راه زنانه) با عنوان صدای زنان توانای ایران، گفتگو با زنان فرهیخته، توانا و اثرگذار به نمایندگی از طرف جامعه ای از زنان توانمند ایران است.

در اپیزود پنجم از پادکست رادیو راه زنانه میزبان مهندس مرجان حمیدی فر از مدیران فرهیخته و اثرگذار در حوزه ی منابع انسانی در شرکتهای حفاری هستیم.

بانوی سخت کوشی که ۲۵ سال از زندگی حرفه ای اش را در صنعت نفت و گاز گذرانده است.

او از شروع فعالیت خود و مسیر طولانی ایی که تا به امروز طی کرده میگوید: “من از سال ۷۹ تقریبا کارم رو شروع کردم و وارد یکی از شرکت‌های هلدینگ انرژی در بنیاد مستضعفان شدم و در دفتر مدیریت شروع به کار کردم.

خب نسبت به تحصیلاتی که داشتم احساس خوبی از اون جایگاه نداشتم. همیشه میگن هر کسی را بحر کاری ساختند یا هر کسی را سیرتی بنهاده اند.

اون جایگاه مناسب فکر و ذهن من و تحصیلات من نبود. به همین خاطر سعی کردم از اون فرصت سازی بکنم. من تو مسیر زندگیم تو دورانی که هنوز ازدواج نکرده بودم برادرم راهنمای خوبی برام بود.

همیشه ایشون نصیحتی که به من میکرد این بود که باید از نقطه های کوچیک شروع کنی تا به نقاط بزرگ برسی و به خاطر همین انگیزه ای که بهم می‌داد شروع کردم خودمو توانمند کردن.

یعنی مهارت یادگیری رو در خودم افزایش دادم. مهارتی که باید از خودت شروع بشه و به سایرین سرایت پیدا کنه و شروع کردم در همون حوزه ای که کار می‌کردم آموزشهای مختلف دیدن و پروسه رو طی کردم و در سال ۸۶ در همون شرکتی که کار میکردم؛ پست مدیریت منابع انسانی اون سازمان رو گرفتم.

کمال گرایی من باعث شده بود که تمام تلاشم این باشه که بهترین خودم در اون جایگاه باشم و همین باعث می‌شد که خودمو هیچ موقع از آموزش دور نکنم.”

خانم حمیدی فر درادامه صحبت هایش از پشتوانه ی ذهنی و همراهی همسر فرهیخته ی خود می‌گوید: من حدود سال۸۰ ازدواج کردم و ازدواج خیلی موفقی هم داشتم.

همسرم هم در حوزه ی صنعت نفت وگازبود و یه اصطلاحی هست که همیشه میگن پشت یه مرد موفقی یه زن موفق هست.

حالا من میگم در کنار من یه مرد فرهیخته بود و خیلی باعث شد که من جسورانه گامهام رو بردارم و این گام‌ها پابرجا بمونه.

یعنی هر حرکتی که من انجام میدادم، ایشون یکی از افرادی بود که مشوق و همراه من بود.

این همراهی دو سویه است. ما هر دو از عنفوان جوانی میگن تا پیری، در کنار هم هستیم.

حتی همین الان به هم مشاوره میدیم و کمک هم میکنیم و به نظرم یکی از امتیازات من در زندگی همسرم بود.

در ادامه مهندس حمیدی فر در پاسخ به این سوال که چه کاراکترهای تأثیرگذار دیگری به عنوان منتور یا مشاور در این مسیر حمایتگر و هدایتگر او بودند و چه نقشی داشتند.

از استاد قلی پور که یکی از اساتید حرفه ای دانشگاه تهران درحوزه ی اچ آر و دکتر رستمی که الگویی از سخت کوشی برایشان بوده و به زعم خود او جسارت را ایشان او آموخته بود؛ یاد میکند و از خاطره ای برای مان میگوید:

من در اولین جلسه ای که بین بزرگان سازمان بود، واقعا صدام می لرزید و هی به دکتر رستمی نگاه میکردم که من باید صحبت بکنم!؟

ایشون خیلی راحت به من اشاره میکرد که باید بگی حتی اگر به غلط و من بعد از جلسه به ایشون گفتم که آقای دکتر خیلی کار سختی بود. گفت اگر این کار رو نکنی یاد نمیگیری.

مهندس حمیدی فر از زنانی چون هودسا قزوینیان از مدیران باتجربه ی منابع انسانی و الهه عزیزی بانوی کارآفرین و مدیر پروژه های بسیار عمرانی راه‌ و فرودگاه و دکتر مرجان فیاضی از اساتید برتر در حوزه ی آکادمیک به عنوان الگو نام می‌برد زنانی که فکرهای قشنگی دارند و الگویی از آرامش، سختکوشی و خسته نشدن از ناملایمات هستند.

مهندس حمیدی فر در تعریف خود از سعادتمندی میگوید: سعادتمندی به دست اوردنیه.

 

کسی اون رو تو سفره ی شما نمی گذاره و تلاش مستمر میخواد و تعریف من از سعادتمندی این نبود که حتما باید سنگهای بزرگ بردارم و زود به محصول برسم.

توی صنعتی گام برمی‌داشتم که یه صنعت مردانه است و از قدیم تا الان یادمه حالا هم که عکسهامو مرور میکنم من فقط یکنفر بودم. تنها یک خانم.

الان هم که الانه از بین ۱۱ تا مدیر بلافصل من یکنفر هستم و عکسهایی که از من می‌بینید فقط، یک خانم در جلسات و جاهای مختلف حضور دارم.

این البته باعث تاسف ها و خانمها باید جراتمندی حضور در عرصه را داشته باشند.

شاید که جامعه هم به نوعی تاثیر داشته باشه و اعتقاد دارم که شایستگی هایی که آدم در خودش میبینه، گاهی کور میشه اما اگه خودت نخواهی حرکت کنی و جامعه هم اون رو ازت سلب کنه، قطعا که خسته میشی و یا جایی میبُری اما همیشه خانمها رو به جراتمندی دعوت و توصیه میکنم و اینکه دست در دست هم حتی تو کارهای کوچیک مشوق همدیگه باشیم.

در اِنجیو هایی که فعالیت میکنم نمیگم که حتما زنان باید در صنعت باشن حتی زنان عشایر.

علاقمندي خود من اینه که ۱۴ روز عید رو در کنار زنان روستایی باشم. یعنی از یه صنعت سخت و خشن، میرم به یه آرامش.

من فکر می‌کنم این جراتمندی، یه شایستگی در زنانه و اگر بتونیم در اثراین پادکست‌ها، این خودآگاهی رو که، من که هستم و چه توانایی هایی دارم و چطوری میتونم حرکت بکنم رو تمرین بکنیم عالیه.

خانم حمیدی فر همه ی زنان را به خواندن کتاب ۷، ۸صفحه ای نقطه (کتابی برای کودکان در رده ی سنی ۳ تا ۶) دعوت می‌کند و توصیه میکند که این کتاب را که در لیدر شیپ بسیار موثر است را بخوانند و اضافه‌ می‌کند که این کتاب می‌تواند مولد یک حرکت کوچک باشد که می‌تواند هرکسی را به آدم بزرگی تبدیل کند.

خانم حمیدی فر به عنوان مدیر منابع انسانی با شغل پر چالش چند وظیفه ای حل مسئله، ارزیابی و هماهنگی خود در پاسخ به این سوال که چطور این توانایی ها در بخشهای دیگر زندگی و نقشهای او مادرانگی و همسری به کار میگیرد و به کمک او می‌آید؛ میگوید: یه قصه ای رو بگم.

من به خاطر عادتی که دارم از اونجایی که هیچ کسی کامل نیست همیشه توی جدول سوات که جدول نقاط ضعف، نقاط قوت، تهدیدها و فرصت‌هاس و من همیشه این رو برای خودم میکشم، نقاط ضعف خودم رو در مادر بودنم چون صاحب دو تا دختر هستم میبینم.

از اونجایی که به قولی درگیر کارهای خودم بودم سعی هم کردم که خیلی مستقل بارشون بیارم.

هنیشه تلاشم این بوده که نقاط ضعف خودمو خوب بشناسم چون کسی که بدون کجاها ضعف داره یا کسی که مدیریت بر خود داشته باشه، میتونه مادر خوب و یه همسر خوب هم باشه.

اما کسی که نتونه خودشو خوب مدیریت کنه، ضعفهای خودشو نشناسه همیشه آدم منتقدیه.

این بانوی فرهیخته به تمامی مادران که بستر فرهنگی جامعه هستند مادرانی که ریشه ی تمام خنده‌ها، گریه ها و تنش‌ها و آرامش در خانواده و جامعه هستند، با این اعتقاد که وقتی رفتار ناملایمی در جامعه می‌بینیم بسترش مادران ما هستند؛ توصیه میکند که مادران خودآگاهی و مدیریت برخود را بدست بیاورند چرا که اینگونه میتوانند درمدیریت بر دیگران هم به خوبی عمل کنند و یک جامعه اینگونه سعادتمند خواهد شد.

او همچنین از پرورش خصیصه‌ای در خود می‌گوید که در چالش میان کار و زندگی به او کمک زیادی کرده است: هر وقت از اداره خارج میشم کتابچه ی کار و اداره رو می‌بستم و وارد زندگی شخصی ام میشدم.

این فرمی که الان من رو می‌بینید شاید در محیطهای دوستانه منو اینگونه نمیبینید. شخصیت آدم قابل تغییر نیست اما همه ی المانها و ویژگی‌ها رو در یک جایی درست باید به کار ببری.

نمی تونی شخصیت مقتدر و جسورانه ات رو به خاطر کار در محیط مردانه به خونه بیاری.

البته یه واقعیتی رو بگم و نقدی کع همیشه از طرف بچه هام دریافت کردم همین بوده که مامان احساس میکنه ما کارمندانشیم و در حالیکه من سعی کردم این رو جدا کنم از همدیگه و تلاش خودمو کردم تا خودمو خوب بشناسم.

جون تا وقتی که نتونی خودت رو خوب بشناسی نمیتونی دیگران رو راهبری کنی.

من با ۲۵ سال سابقه در حوزه ی اچ آر این روحیه ی مادرانگی ام در محیط کاری من کاملا حاکمه.چون یک مادر محرم رازه و یک مدیر اچ آر هم باید اینگونه باشه.

درک بکنه که وقتی من با فشارهای اقتصادی ، فرهنگی خانوادگی و اجتماعی روم هست و میآم توی سازمان، یک نفر باید باشه که مادرانگی کنه ک من همیشه در مشاوره به سازمانهای مختلف توصیه میکنم که مدیر اچ ارتون رو یه خانم انتخاب کنید و یک مادر به سازمانتون اضافه کنید و احساس خوب دادن به دیگران نعمتی که باید در سازمانها جاری بشه.

مهندس حمیدی فر در ارتباط با مهمترین درس‌هایی که از چالش‌هایی که در ترازوی کار وزندگی خود گرفته و در حوزه ی مادرانگی میگوید:

یه دوستی به من گفت وقت بیشتری برای بچه هات بزار چون وقتی بزرگ بشن به نوعی شما رو رها میکنند و شاید من به عنوان زنی که در حوزه ی کسب و کار بوده وبرای کارم اهمیت زیادی قائل میشدم، این نصیحت رو خوب نشنیدم( علیرغم این انتخاب که بانوی تلاشگر و وظیفه شناس ما در مقطعی صندلی و میز خوبی چون معاونت منابع انسانی شستا، که زمان و وزن کاری زیادی رو بر شانه های او میگذاشت، به دلیل خانواده و دغدغه های مادرانگی کنار گذاشت) و الان میگم که اون اصل مادرانگی رو مادرهامون یادشون نره که آدم های موفق کسانی هستند که در وهله ی اول بچه های خوبی رو به جامعه تحویل میدن.

بله این نقطه ضعف من بود که اگر به عقب برمیگشتم حتما وقت بیشتری با بچه هام میگذروندم و حالا نقطه ی قوتش رو هم بگم که بچه های من به شدت مستقل و موفق هستند و اگر در کنارشون زیاد می بودم این محقق نمیشد.

بانو حمیدی فر زنان را به صبر، پشتکار و جسارت دعوت می‌کند و توصيه ای که همواره در مشاوره به دختران دانشجو می‌دهد؛ صبر پیشه کردن است اینکه زود هنگام در پی رسیدن به محصول نباشند و جسارت را در خودشان پرورش دهند ، زمین خوردنها را تجربه کنند و پایدار بمانند. زنان را به مهربانی نسبت به هم و دستگیری از هم دعوت می‌کند تا مسیری برای رشد یکدیگر فراهم کنند و پله ای باشند برای موفقیت یکدیگر.

در کلام آخر بانو حمیدی فر در خصوص احساس رضایتمندی درونی از انجام سهم و نقش خود می‌گوید که همیشه در درون خودم و به خدای خودم اعتماد دارم و احساس رضایت دارم که در این ۲۵ سال خدمتم هیچ دغدغه ای رو برای کسی ایجاد نکردم وهمیشه سعی کردم در کنار افراد همجنس و غیر همجنس خودم منشاء خیر و اثر باشم و نمونه ی اون پسری که براش کاری رو انجام دادم و از اون سر دنیا درکتابی که نوشته و به چاپ رسانده از من نام برده و میخوام بگم هیچوقت در جایگاهی نمی‌نشینم که منشاء خیر و اثر نباشم.

با همین دو جمله که من خوب هستم و شما هم خوب هستید این نشان دهنده ی اینه که من درونم خوبه و چنین آدمی که حالش با خودش خوبه و ذاتا مهربونه، حال خوب روهم منتقل میکنه و اگر من بخوام یه خط از خودم بنویسم باید بگم که : هیچوقت حال بدم رو به کسی منتقل نکردم.

BLACK

زمان باقی مانده تا شروع تخفیف بلک فرایدی روی پکیج‌های اشتراکی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
black2