logomain
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
چالش‌ های زندگی

انعطاف پذیری: چگونه از چالش‌ های زندگی عبور کنیم؟

این روزها زندگی ما انسان ها پر از مشغله و چالش‌ های به ظاهر غیرممکن است. گاهی در برابر این چالش‌ ها در هم می‌شکنیم و احساس درماندگی می‌کنیم. باید بدانید که همه انسان‌ها مسائل و چالش‌ هایی را در زندگی خود دارند و هیچ‌کس در این زمینه تنها نیست. حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه با چالش های زندگی مواجه شوید و از آن‌ها عبور کنید؟ آیا راهی برای غلبه بر چالش‌ های بی‌ پایان زندگی مدرن وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم راهکارهای مواجهه با چالش‌ های زندگی و گذر از آن‌ها را بررسی کنیم و ببینیم انعطاف پذیری ما در برابر این چالش‌ ها موجب چه تغییراتی خواهد شد. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

  • پذیرش چالش

در مرحله اول باید بپذیریم که این چالش در حال وقوع است. بسیاری از افراد چالش‌ های پیش روی خود را نادیده می‌گیرند. این افراد خود را متقاعد می‌سازند که مشکل پیش آمده کوچک و بی اهمیت است. در برخی موارد باید از کنار مشکلات و مسائل رد شد و مسئله ما نیز دقیقاً همین است. اینکه چه زمانی باید روی یک چالش تمرکز کنیم؟ همان طور که گفتیم اولین قدم برای غلبه بر چالش‌ های زندگی این است که بروز آن را بپذیریم. بسیاری از افراد به دلیل ترس چالش‌ های زندگی را نادیده می‌گیرند اما باید به یاد داشته باشید که تاکنون مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته‌اید و بر آن‌ها پیروز شده‌اید و چالش جدید به وجود آمده نیز از این امر مستثنا نیست.

  • عمل کردن

فکر کردن به یک مشکل چیزی را حل نمی‌کند. بلکه شما باید برای گذر از چالش‌ ها روی پای خود بایستید و اقدام به رفع آن‌ها کنید. با انفعال هیچ کاری پیش نمی‌رود و حتی ممکن است وضعیت بدتر شود. معمولاً وقتی مشکلات و چالش‌ ها را به حال خود رها کنید، چند برابر می‌شوند. هر چه زودتر با یک چالش رو به رو شوید، غلبه بر آن آسان‌تر خواهد بود.

  • ارزیابی واقعیت‌ ها

حال باید به خود بگویید که آماده مقابله با این چالش هستید. حقایق پیش رو را ارزیابی کنید. از خود بپرسید از آنچه در حال وقوع است چه می‌دانید؟ آیا واقعاً شرایط را درک کرده‌اید؟ گاهی چالش واقعی چیزی است که ما متوجه آن نیستیم و در واقع ذهن خود را درگیر مسائل حاشیه ای کرده‌ایم. در حدی که مسئله اصلی را فراموش کرده ایم. کمی وقت بگذارید و خوب فکر کنید تا بتوانید وضعیت را تا حد امکان درک کنید. گاهی چالش پیشرو افراد زیادی را درگیر می‌کند و در چنین شرایطی برای درک بهتر ماجرا باید با افراد درگیر صحبت کنید. فرض کنید چالشی در کارتان رخ داده است. در این حالت می‌توانید با رئیس یا همکارانتان صحبت کنید.

  • ایجاد لیست

معمولاً یک چالش کارها و مشکلات مختلفی را در برمی‌گیرد و از بخش های گوناگونی را درگیر می‌کند. شما می‌توانید فهرستی تهیه کنید و تمام این مسائل را که در یک چالش نقش دارند، بنویسید.

انعطاف پذیری: چگونه از چالش‌ های زندگی عبور کنیم؟
  • استفاده از ابزارها و منابع در دسترس

گاهی شما می‌توانید با ابزارها و منابعی که در دسترس دارید، با مشکلات مقابله کنید. اکنون که می‌دانید با چه چیزی سر و کار دارید، باید به این فکر کنید که چگونه می‌توانید از منابع موجود بهره ببرید. این منابع می‌توانند شامل نقاط قوت شما، افرادی که می‌توانند به شما کمک کنند و هرگونه منابع فیزیکی ممکن هم چون پول باشد. علاوه بر این در مورد زمینه‌هایی که در آن‌ها ضعف دارید به خوبی فکر کنید تا بتوانید برای جبران آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. در مورد نکات مثبت و منفی موقعیت واقع بین باشید. همیشه هم خوش بینی زیاد جواب نمی‌دهد.

  • کسب اطلاعات بیشتر

حال که به واقعیت پی برده‌ اید و بر منابع در دسترس خود آگاهی دارید، می‌توانید در مورد چالش پیش آمده اطلاعاتی کسب کنید. افراد زیادی ممکن است در زندگی خود با چالشی مشابه مواجه شده باشند. شما می‌توانید با این افراد صحبت کنید و از تجربیات دیگران استفاده کنید. همین مسئله باعث می‌شود تا نحوه انعطاف پذیری آن‌ها در برابر چالش‌ ها را یاد بگیرید و در عین حال احساس تنهایی نکنید.

  • در نظر گرفتن تمامی احتمالات

وقتی دچار مشکلی می شویم، ذهن ما نیز درگیر می شود و خستگی و اضطراب ناشی از چالش باعث می‌شود تا نتوانیم جنبه های مختلف قضیه را مشاهده کنیم. ممکن است راه های مختلفی برای حل یک مشکل وجود داشته باشد اما به دلیل اضطراب نتوانید تمامی احتمالات و راه‌ها را بررسی کنید. به همین دلیل بهتر است در زمان فکر کردن به چالش راه‌های مختلف پیش روی خود را ببینید تا بتوانید بهترین راه حل را پیدا کنید. اگر اضطراب اجازه نمی‌ دهد که شما تمامی راه‌ ها را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم با فردی که به او اعتماد دارید، مشورت کنید و سعی کنید از دیدگاه او برای پیدا کردن احتمالات استفاده کنید.

  • داشتن مربی و الگو

یکی از راه های عبور از چالش‌ ها یافتن مربی یا منتور است. مربی شما می‌تواند یک شخص، یک وب‌ سایت یا یک کتاب باشد که توصیه های موثری را در مورد موقعیت شما ارائه می‌دهد و به شما انگیزه می‌دهد تا با چالش خود روبرو شوید. به عنوان مثال اگر با یکی از دوستانتان به مشکل برخوردید، با خواهر بزرگترتان یا شخصی مانند او مشورت کنید. احتمالاً او نیز در مقطعی از زندگی خود با مشکلاتی مشابه روبرو شده است؛ بنابراین در این زمینه تجربه دارد و می‌تواند حامی شما باشد. انجمن های آنلاین نیز می‌توانند این نقش را ایفا کنند.

  • این نیز بگذرد

همیشه به یاد داشته باشید که تمامی چالش‌ ها و مشکلات بالأخره حل می‌شوند. ممکن است یک چالش اکنون برای شما بسیار سخت و ناراحت کننده باشد اما بعدها که بر آن پیروز شدید، متوجه می شوید که چقدر قوی هستید و حتی آن مشکل بسیار سخت را نیز پشت سر گذاشته اید. احساسات ما دائمی نیستند و مدام تغییر می‌کنند. حس اکنون شما هم پس از مدتی از بین می‌رود و ماندگار نخواهد بود.

انعطاف پذیری: چگونه از چالش‌ های زندگی عبور کنیم؟
  • توجه به موقعیت های مثبت زندگی

وقتی با چالشی روبرو می شوید، ممکن است همه چیز را منفی ببینید. پیشنهاد ما این است که به چیزهای خوب زندگی‌ تان فکر کنید. اجازه ندهید یک چالش و مسئله باعث شود تا سایر نقاط مثبت زندگی خود را فراموش کنید.

  • یافتن معنای زندگی

وقتی هدفی در زندگی داشته باشید و تمامی چیزهای زندگی شما برایتان معنا داشته باشند، انعطاف پذیری شما نسبت به چالش‌ ها بیشتر می‌شود زیرا می‌دانید هر مسئله‌ای شما را برای رسیدن به هدفتان آماده‌تر می‌کند.

  • باور به خود

مهم ترین کاری که برای رویارویی با هر چالشی می‌توانید انجام دهید، ایمان داشتن به خود است. وقتی به خودتان شک کنید، توانایی‌هایتان را نادیده می‌گیرید و ممکن است به همین دلیل تصمیمات ضعیفی بگیرید. به خود باور داشته باشید که در صورت از دست دادن یک چیز، می‌توانید درس‌های زیادی بگیرید و در نهایت صدها چیز بهتر به شما برسد. وقتی به خود ایمان داشته باشید می‌توانید قدم‌ های بزرگ‌تری بردارید و بهتر تلاش کنید.

  • سپاسگزاری و قدردانی

شاید انجام این کار سخت باشد اما پیشنهاد می‌کنیم سپاسگزار چالش‌ های زندگی خود باشید زیرا هر چالش به معنای تجربه بیشتر است. این چالش‌ های زندگی هستند که شما را منحصر به فرد می‌سازند. آن‌ها می‌توانند از شما فرد بهتری بسازند.

  • توجه به احساسات

بسیاری از افراد عادت کرده‌اند که احساسات خود را سرکوب کنند. فرقی ندارد که خوشحال باشید یا ناراحت، ترسیده باشید یا مضطرب، در هر حال اجازه دهید که احساسات شما بروز پیدا کنند. فرض کنید که ناراحت هستید، اشکالی ندارد که گریه کنید و دل شکسته باشید. پیشنهاد می‌کنیم دفتری بردارید و احساسات خود را یادداشت کنید. نوشتن احساسات می‌تواند تسکین‌ دهنده باشد و ذهن شما را رها کند و همچون یک مدیتیشن برای شما عمل کند.

  • انعطاف پذیری در برابر چالش‌ ها

همیشه در برابر چالش‌ های خود انعطاف پذیری داشته باشید. فرقی ندارد که با چه چالشی روبرو هستید، منعطف بودن به شما کمک می‌کند تا راه‌ حل‌ های مختلف را ارزیابی کنید و بتوانید با مشکلات خود روبرو شوید. گاهی نباید در برابر مسائل سخت گرفت. ممکن است شما یک برنامه ریزی دقیق برای رسیدن به هدفتان داشته باشید اما چالش‌ ها و مسائل زندگی شما را از این مسیر خارج کنند. در صورت انعطاف پذیری شما می‌توانید مسیر دیگری برای رسیدن به اهداف خود پیدا کنید یا با پذیرش شرایط جدید زندگی، هدف های خود را از نو بسنجید.

  • تسلیم نشو

فرقی ندارد که چالش پیش روی شما چه باشد، مطمئن باشید که از پس آن بر می آید. پشتکار کلید بزرگی برای غلبه بر چالش‌ ها است. وقتی که در برابر مسائل تسلیم شوید یعنی نه تنها بر آن چالش غلبه نکرده اید، بلکه فرصت درس گرفتن از آن را نیز از خود دریغ کرده اید. از روش‌های مختلفی برای گذر از چالش استفاده کنید. برنامه ریزی کنید و از دیگران کمک بگیرید تا بتوانید چالش‌ ها را پشت سر بگذارید.

چالش‌ های زندگی
  • عملکرد هوشمندانه

به طور کلی معمولاً بیش از یک راه برای انجام کاری وجود دارد اما همیشه یک راه بهینه و بهترین است. برای پیدا کردن بهترین راه و بهینه حرکت کردن باید هوشمندانه تر عمل کنید. منظور ما از هوشمندانه عمل کردن، زیاد کار کردن نیست. نیازی نیست برای رفع یک مشکل تمام روز وقت بگذارید و سخت کار کنید. بلکه با برنامه‌ریزی و ترسیم هدف می‌توانید میزان زحمت خود را نصف کنید و بر کیفیت بیفزاید. شاید با خود بگویید که برای رفع یک چالش روزی ۱۰ ساعت وقت می‌گذارید. اگر این ۱۰ ساعت را پراکنده و بی‌هدف طی کنید، مشکلی حل نمی‌شود. ممکن است همان چالش را بتوانید با عملکردی هوشمندانه و با وقت گذاشتن برای سه ساعت در روز پشت سر بگذارید.

سخن نهایی

در این مقاله به نحوه عبور از چالش‌ های زندگی پرداختیم و توضیح دادیم که انعطاف پذیری برای مقابله در برابر چالش‌ ها چگونه به دست می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم در کنار نکات ذکر شده تمرینات رهایی ذهن را انجام دهید و مدیتیشن کنید تا علاوه بر کاهش استرس و اضطراب، بهتر بتوانید روی چالش‌ های زندگی خود تمرکز کنید و بهترین راه را برای حل آن‌ ها بیابید.‌

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
BLACK

زمان باقی مانده تا شروع تخفیف بلک فرایدی روی پکیج‌های اشتراکی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
black2