logomain
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

بهترین روش ساخت اتاق آکوستیک

Telegram
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

ساخت اتاق آکوستیک هنری است که نیاز به درک دقیق دینامیک صدا دارد. چه یک نوازنده، سازنده پادکست یا از علاقه مندان به سینمای خانگی باشید، آکوستیک اتاق شما می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت صدایی که می شنوید تأثیر بگذارد. این مقاله شما را از طریق بهترین شیوه ها برای ساختن یک اتاق آکوستیک که کیفیت صدای مطلوبی داشته باشد، راهنمایی می کند.

آکوستیک چیست؟

آکوستیک جنبه اساسی هر فضایی است که در آن صدا نقش مهمی ایفا می کند. چه یک استودیوی موسیقی، یک سینمای خانگی یا یک دفتر شلوغ، آکوستیک اتاق می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت صدا و در نتیجه، تجربه کلی در فضا تأثیر بگذارد. 

  • درک آکوستیک

آکوستیک در مورد راحتی در یک اتاق با تمرکز بر صدا است. این شامل کاهش زمان طنین طولانی (زمانی که طول می کشد تا صدا به 60 دسی بل کاهش یابد) در یک اتاق برای بهینه سازی آکوستیک است. با کاهش مدت زمان طنین، شما اتاقی آرام ایجاد می کنید.

اگر آکوستیک در یک اتاق خوب باشد، هیچ بازتابی از صدا وجود ندارد، زیرا بازتاب ها توسط مواد آکوستیک جذب می شوند. این مواد دارای خاصیت جذب صدا هستند، به طوری که صدا در مواد محو می شود.

 اتاق آکوستیک
  • اهمیت اتاق آکوستیک

آکوستیک خوب درک گفتار را بهبود می بخشد، تمرکز مطلوب را تضمین می کند و خستگی را کاهش می دهد. شنوایی ما برای شنیدن صدا از یک جهت طراحی شده است، اما وقتی در یک اتاق پر طنین هستید، صدا را از هر طرف می شنوید. این باعث خستگی می شود که به نوبه خود تمرکز را کاهش می دهد.

دلایل اصلی برای بهبود آکوستیک در یک اتاق عبارتند از:

ایجاد آرامش بیشتر: 

اتاقی با آکوستیک خوب، محیطی آرام و عاری از پژواک ها و طنین های مزاحم را فراهم می کند.

بهبود تمرکز: 

در اتاقی با آکوستیک ضعیف، صدا و طنین مداوم می تواند تمرکز را دشوار کند. با بهبود آکوستیک، می توانید فضایی ایجاد کنید که تمرکز و بهره وری را افزایش دهد.

درک خوب گفتار:

آکوستیک خوب تضمین می کند که گفتار واضح و قابل درک است، که به ویژه در محیط هایی مانند دفتر کار، کلاس های درس و اتاق های کنفرانس مهم است.

در نتیجه، آکوستیک جنبه حیاتی هر اتاقی است که صدا در آن مهم است. با درک اصول آکوستیک و برداشتن گام‌هایی برای بهبود آکوستیک در اتاق، می‌توانید فضایی آرام‌تر ایجاد کنید، تمرکز را افزایش داده و درک گفتار را افزایش دهید. چه موزیسین باشید یا سازنده پادکست یا صرفاً فردی که به صدای خوب اهمیت می دهد، طراحی و ساخت اتاق اکوستیک تصمیمی است که از گرفتن آن هرگز پشیمان نخواهید شد.

 اتاق آکوستیک

ساخت اتاق اکوستیک

1. اتاق خود را هوشمندانه انتخاب کنید

اولین قدم در ساخت یک اتاق آکوستیک، انتخاب اتاق مناسب است. در حالت ایده آل، اتاق باید دارای دیوارهای غیر بازتابنده و وسایل زیادی برای پخش صدا باشد. اتاق نباید مربع باشد و سقف و دیوارهای شیب دار داشته باشد تا از ایجاد انعکاس صدا و ایجاد هرج و مرج صوتی جلوگیری کند. اگر نمی‌توانید از پایه بسازید، نگران نباشید، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید هر اتاقی را مطابق با نیازهایتان تغییر دهید.

2. اتاق را به طور مناسب مبلمان کنید

امواج صوتی نیاز به شکستن (گسترش) دارند و بهترین راه برای انجام این کار استفاده از اجسامی است که نرم نیستند. میز قهوه‌خوری شما، پایه‌هایی با گیاهان، هر چیزی که سطح سختی در اتاق داشته باشد در واقع به بهبود آکوستیک کمک می‌کند و بتواند امواج صوتی را بشکند. بنابراین، مهم است که فضا را با مبلمان کافی برای ایجاد نقاط شکست امواج صوتی “پر” کنید. به عبارت دیگر، اتاق نباید خیلی خالی باشد.

3. با استفاده از مواد نرم صدا را جذب کنید

امواج صوتی به سطوح سخت مانند پنجره ها، دیوارها، سقف و کف می تابند. از فرش های سنگین روی زمین استفاده کنید و پرده ها را آویزان کنید. هرچه مواد ضخیم تر باشد، جذب صدا بهتر است. یک مبل یا تخت معمولاً به عنوان یک عنصر جاذب صدا در مرکز اتاق عمل می کند.

4. از دیوارها هوشمندانه استفاده کنید

شما می توانید با قرار دادن عناصر بلند و جاذب صدا، مانند قفسه های کتاب، در مقابل دیواری که در زاویه قائمه قرار دارد، محیط صوتی خوبی ایجاد کنید، جایی که نزدیک ترین عنصر جاذب صدا در آن قرار دارد. قفسه های کتاب را به جای زیور آلات با کتاب پر کنید. کتاب ها در تعداد زیاد به خوبی به عنوان جاذب صدا کار می کنند.

 اتاق آکوستیک

5. موقعیت بلندگوها

بلندگوهای خود را در داخل دیوار و یا فضایی قرار دهید تا از هرگونه انعکاس جلوگیری شود. اگر بلندگوهای شما خیلی نزدیک به دیوار یا خیلی نزدیک به مبلمان هستند، صدا قبل از اینکه به گوش شما برسد از آن سطوح منعکس می شود. این بدان معنی است که دو موج صوتی به طور همزمان به شما می رسند. نتیجه از دست دادن صدای واضح است. حتی فقط یک تنظیم فیزیکی کوچک می تواند کیفیت صدا را تغییر دهد.

6. پنجره خود را پوشش دهید

اگر اتاق شما پنجره دارد، بهتر است آنها را با پرده های ضخیم پوشش دهید. البته امروزه پنجره هایی با پوشش دوجداره و بیشتر وجود دارد که می تواند به خوبی صدای اضافی محیط بیرونی را حذف کند.

7. فرش 

اگر کفپوش‌های چوبی دارید، اتاق شما بدون توجه به کاری که انجام می‌دهید، بیش از حد بازتابنده خواهد بود، پس در نظر داشته باشید که آن را با فرش پر کنید. علاوه بر این، استفاده از فرش یا حتی یک تشک لاستیکی در نزدیکی سطوح بازتابنده می‌تواند دنیای متفاوتی را ایجاد کند.

8. بازتاب ها را جذب کنید

حذف بازتاب های فرکانس بالا و متوسط توسط جاذب های صدا قابل انجام است. در یک سطح ساده، می توانید پانل های جذبی را روی دیوارهای جانبی و پشتی قرار دهید. اینها معمولاً از مواد متخلخل نرم مانند فوم یا پشم شیشه ساخته می شوند و به سادگی انعکاس صوتی را جذب می کنند و صدای زنگ فرکانس بالا را کاهش می دهند.

9. فرکانس ها

Diffusion یا پدیده انتشار برای پراکندگی فرکانس ها استفاده می شود. برای این کار پخش کننده ها در نقاطی قرار می گیرند که ممکن است در ابتدا صدا را به سمت شما منعکس کرده باشند. تصور این است که پس از آن فقط صدای تحت نظارت مستقیم را می شنوید زیرا سیگنال در بازتاب های قابل کنترل تر و کوچکتر پخش می شود که باعث نمی شود اتاق خیلی مرده به نظر برسد.

10. خود کالیبراسیون

سیستم‌هایی وجود دارند که اتاق شما را آزمایش می‌کنند و پاسخ فرکانس پخش شما را برای جبران خطاهایی که در اتاق پیدا می‌کنند، کالیبره می‌کنند، بنابراین سعی می‌کنند از افزودن جاذب ‌ها یا پخش‌کننده‌های صوتی اجتناب کنند.

 اتاق آکوستیک

نتیجه

ساختن اتاق آکوستیک کاری دلهره آور و پیچیده نیست. با استفاده از نکات پایه و بسیار ساده هم می توانید فضایی ایجاد کنید که صدایی باکیفیت و بدون ظنین زیاد ارائه دهد. به یاد داشته باشید، هدف این است که صدای اتاق را متعادل کنید، نه اینکه آن را کاملاً خاموش کنید. با کمی برنامه ریزی و تلاش، می توانید یک اتاق آکوستیک ایجاد کنید که تجربه صوتی شما را افزایش دهد.

فهرست مطالب

آخرین مقالات

محبوب ترین دوره سیمرغ

afagh-maryam-marquee

دوره بانوی کامل، بانوی کارآفرین

آماده اید تا رویای راه اندازی کسب و کار خود را به واقعیت تبدیل کنید؟ در این دوره نه تنها آموزش های تخصصی دریافت خواهید کرد، بلکه یک وب سایت، لوگوی خیره کننده و هرچه نیاز دارید تا کسب و کارتان را شکوفا کند دریافت می کنید. آن هم فقط با هزینه طراحی وب سایت تان!!
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با این دوره رایگان یاد می‌گیری چطور لباساتو شخصی‌سازی کنی

دوره طراحی الگو برای پوشاک مد روز

 
BLACK

زمان باقی مانده تا شروع تخفیف بلک فرایدی روی پکیج‌های اشتراکی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
black2