logomain
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
موتورهای بازی سازی

ساده ترین موتورهای بازی سازی

باور کنید یا نه، بیش از 5 میلیون بازی ویدیویی وجود دارد. بدون شک اگر موتورهای بازی سازی نبودند، این عدد بسیار کمتر بود. موتورهای بازی حاوی ابزارهایی هستند که به توسعه دهندگان اجازه می دهند تا بازی های جدید را راحت تر ایجاد کنند. همچنین این موتورها دارای چارچوبی است که کتابخانه ها و عملکردهای مفید را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد تا بازی های جدید را سریعتر توسعه دهند.

چه قصد دارید برای طراحی بازی ها آموزش پیشرفته ببینید یا فقط می خواهید اوقات فراغت خود را با ساخت بازی بگذرانید، موتورهای بازی سازی می توانند شما را در دستیابی به اهداف تان کمک کنند. در ادامه، ساده ترین موتورهای بازی سازی را به شما معرفی می کنیم تا با کمک آن‌هابهترین تجربه از ساخت بازی را داشته باشید.

موتورهای بازی سازی چیست؟

انجین های بازی، چارچوب هایی هستند که برای طراحی بازی های ویدیویی استفاده می شوند. یک موتور بازی حاوی کد مورد نیاز برای ارائه گرافیک دو بعدی یا سه بعدی، پخش صداها، فعال کردن انیمیشن و پشتیبانی از موتور فیزیک است. موتور بازی مدیریت حافظه، شبکه و استریم را بر عهده دارد. ممکن است از سینماتیک پشتیبانی کند و هوش مصنوعی را برای بازیکنان تقویت کند. برخی از موتورهای بازی می توانند بازی های دو بعدی و سه بعدی را رندر کنند، در حالی که برخی دیگر فقط می توانند بازی های دو بعدی را رندر کنند.

اجین های های بازی به توسعه دهندگان اجازه می دهند کمتر نگران مکانیزم‌ های اساسی بازی‌ های ویدیویی باشند و بیشتر روی جزئیاتی که بازی‌ هایشان را منحصر بفرد می‌ کند، کار کنند. موتورهای بازی سازی مختلفی وجود دارد که توسعه دهندگان می توانند از آن‌هابرای ایجاد بازی های ویدئویی دو بعدی و سه بعدی استفاده کنند.

آیا موتورهای بازی به برنامه نویسی نیاز دارند؟

بله، موتورهای بازی نیاز به برنامه نویسی دارند. موتورهای مختلف از زبان های برنامه نویسی متفاوتی استفاده می کنند ، اما رایج ترین آن‌هاC++ است. زبان های دیگری که ممکن است لازم باشد بدانید عبارتند از C، C# و جاوا اسکریپت. ممکن است پایتون و جاوا نیز مفید باشد.

جاوا اسکریپت یکی از ساده ترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری است. اگر مبتدی هستید، ممکن است بخواهید به دنبال یک موتور بازی سازی باشید که از جاوا اسکریپت استفاده می کند. موتورهای بازی که از جاوا اسکریپت استفاده می کنند عبارتند از A-Frame (VR)، Blend4Web، DX Studio و Gamvas.

معرفی ساده ترین موتورهای بازی سازی رایگان

ساده ترین موتورهای بازی سازی

چندین موتور بازی سازی سه بعدی رایگان وجود دارد که می توانند بازی های دو بعدی را نیز مدیریت کنند. در اینجا لیستی از موتورهای بازی سازی رایگان وجود دارد که می توانید از آن‌هابرای ایجاد بازی های دو بعدی و سه بعدی استفاده کنید. برخی از اینها ممکن است برای دانلود و استفاده رایگان باشند، اما برای استفاده از موتور بازی سازی نیاز به پرداخت درصدی از درآمد بازی دارند.

  • Unity 

Unity انتخاب اول بازی سازی برای بیش از 45 درصد از توسعه دهندگان در جهان است. این موتور بازی سازی رایگان و برای مک و ویندوز در دسترس است. یونیتی دارای آموزش های آنلاین است که می تواند به شما یاد دهد چگونه اولین بازی ویدیویی خود را در عرض چند ساعت بسازید، حتی اگر برنامه نویسی بلد نباشید.

فروشگاه Unity Asset شامل انواع ویرایشگرهای سطح، کتابخانه های صوتی و مدل های سه بعدی برای کمک به شما در ساخت بازی است، اما بیشتر محتوای آن رایگان نیست. یونیتی از یک سیستم کامپوننت برای ایجاد کاراکترها استفاده می کند. شما می توانید با کشیدن فایل ها به کامپوننت و رها کردن آن‌هاهر جزء را ایجاد کنید.

یونیتی یک نسخه رایگان دارد، اما اگر بازی شما سالانه صد هزار دلار یا بیشتر درآمد داشته باشد، باید به Unity Pro ارتقا دهید که هزینه آن 125 دلار در ماه است. همچنین یک اشتراک Unity Plus با قیمت 49 دلار در ماه وجود دارد که ویژگی های خاصی مانند پوسته ویرایشگر حرفه‌ ای UI را در دسترس قرار می دهد.

  • Unreal Engine 4

اپیک گیمز Unreal Engine را ایجاد کرد تا به توسعه دهندگان کمک کند تا بازی ها، شبیه سازی های آموزشی، فیلم‌ های سه بعدی و انیمیشن های پرسونا بسازند.

از ویژگی های Unreal Engine 4 می توان به پشتیبانی از طراحی دو بعدی و بازی های سه بعدی اشاره کرد. این موتور از خریدهای درون برنامه ای پشتیبانی می کند و تجزیه و تحلیل درون بازی را ارائه می دهد. ایجاد نمونه اولیه، مدیریت پخش کننده، واقعیت مجازی، شبیه سازی فیزیک و پشتیبانی از شبکه های بازی چند نفره را ارائه می دهد.

اپیک گیمز نسخه رایگان Unreal Engine را ارائه می‌ کند و عناصر رایگان زیادی وجود دارد که توسعه دهندگان می‌ توانند آن‌هارا در بازی های خود بگنجانند. بزرگترین نقطه ضعف این است که برنامه بسیار بزرگ است و برای اجرای آن به یک کامپیوتر قوی نیاز دارید.

Unreal Engine 4
  • Godot 

Godot یک موتور بازی سازی دوبعدی و سه بعدی منبع باز است که از زبان های برنامه نویسی مبتنی بر متن و بصری پشتیبانی می کند. این نرم افزار یکی از بهترین و ساده ترین موتورهای بازی سازی است.

این نرم افزار قدرتمند دارای یک گردش کار مبتنی بر گره است. از گودو می توان برای ساخت هر چیزی از پلتفرمرهای اسکرول جانبی گرفته تا بازی های اکتشافی اول شخص استفاده کرد.

Godot کاملاً رایگان است و روی ویندوز، لینوکس و macOS اجرا می شود. توسعه دهندگان همچنین می توانند بازی ها را در HTML5 یا برای دستگاه های تلفن همراه منتشر کنند. با این حال، گودو پورت داخلی برای بازی های کنسول ارائه نمی دهد. اگر می خواهید بازی خود را روی کنسول ایکس باکس وان یا کنسول دیگری قرار دهید، باید یک سرویس شخص ثالث تهیه کنید یا نحوه پورت کردن بازی را خودتان یاد بگیرید.

  • Armory 

Armory 3D یک موتور بازی سه بعدی منبع باز است که بر عملکرد، قابل حمل بودن و حفظ فضای کوچک تمرکز دارد. این برنامه دارای یک افزونه Blender است، بنابراین باید بدانید که چگونه از Blender برای استفاده از Armory استفاده کنید. این موتور بازی سازی با زبان برنامه Haxe با استفاده از فریم ورک Kha ساخته شده است.

علاوه بر نسخه الحاقی، نسخه نصب کامل شامل یک کپی از Blender 2.8 است. موتور بازی Armory، همراه با Blender، به شما این امکان را می دهد که گرافیک و کد بازی خود را در یک محیط ایجاد کنید.

  • Solar2D

Solar2D یک موتور بازی سازی منبع باز و مبتنی بر Lua است که از توسعه بازی های دو بعدی برای دسکتاپ، موبایل، iOS، tvOS، AndroidTV و HTML5 پشتیبانی می کند. این موتور بازی دارای چندین پلاگین است که قابلیت هایی مانند رسانه، تجزیه و تحلیل و تبلیغات درون برنامه ای را ارائه می دهد. Solar2D Native به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از هر کتابخانه بومی C، C++، Obj-C یا جاوا استفاده کنند.

Solar2D کاملاً رایگان و بدون هزینه های جانبی است. مهم نیست که بازی شما چقدر محبوب شود، نیازی به پرداخت هزینه برای استفاده از این موتور بازی سازی نخواهید داشت. پشتیبانی این موتور نیز از طریق انجمن موتور بازی و چت Discord در دسترس است.

  • CryEngine

CryEngine یک موتور بازی سازی سه بعدی با چندین جلوه بصری با تکنولوژی بالا است. در آن قابلیت هایی مانند سیستم اثر ذرات، واقعی نمایی گیاهان، تاری حرکت و عمق میدان وجود دارد.

CryEngine به توسعه‌ دهندگان امکان کنترل بی‌ درنگ روی بازی هایشان را می دهد و یک سیستم هوش مصنوعی پیشرفته، کنترل شخصیت‌ های بازی را میسر می سازد. CryEngine دارای فیزیک داخلی است و سطح بالایی از عملکرد را ارائه می دهد.

شما می توانید به صورت رایگان از CryEngine استفاده کنید، اما زمانی که بازی شما بیش از 5000 دلار در سال درآمد کسب کرد، باید 5% حق امتیاز فروش خود را به این موتور بازی سازی بپردازید.

CryEngine

استفاده از کدام موتور بازی راحت تر است؟

طبق گفته GameFromScratch ، ساده ترین موتورهای بازی سازی عبارتند از Scratch، Construct 3، GDevelop، ClickTeam Fusion و Microsoft MakeCode Arcade. 

اسکرچ Scratch یک موتور بازی سازی آسان است که می تواند توسط کودکان نیز استفاده شود. این یک موتور بازی رایگان است که MIT با هدف آموزش برنامه‌ نویسی به کودکان ایجاد کرده است.

Construct 3 در مرورگر اجرا می شود و از یک فرمت صفحه گسترده برای طراحی بازی استفاده می کند. GDevelop یک موتور بازی رایگان و منبع باز است که مشابه Construct 3 عمل می کند. Microsoft MakeCode Arcade انتخاب خوبی برای توسعه دهندگانی است که برای اولین بار بازی می سازند و شبیه به اسکرچ است.

اینها تنها تعدادی از ساده ترین موتورهای بازی سازی بودند. شما چه انجین های دیگری می شناسید که می توانند فرایند ساخت بازی را آسان کنند؟

اگر به ساخت بازی علاقه دارید می توانید در دوره آموزش تئوری طراحی گیم شرکت کنید. این دوره با دوبله اختصاصی فارسی آکادمی آوای صلح سیمرغ عرضه شده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با این دوره رایگان یاد می‌گیری چطور لباساتو شخصی‌سازی کنی

دوره طراحی الگو برای پوشاک مد روز

 
BLACK

زمان باقی مانده تا شروع تخفیف بلک فرایدی روی پکیج‌های اشتراکی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
black2