logomain
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

موتور بازی سازی یا انجین بازی سازی چیست؟

انجین های بازی سازی یا همان موتورهای بازی سازی به توسعه دهندگان چارچوبی می دهند تا یک بازی ویدیویی را بدون ساخت همه سیستم ها مانند فیزیک، گرافیک، صوت و … توسعه دهند. موتورهای بازی نیاز به برنامه نویسی و ادغام سیستم‌ های پشتیبانی از بازی را از بین می برند و در زمان و منابع توسعه‌ دهندگان صرفه جویی می کنند تا بتوانند روی ساختن خود بازی بیشتر تمرکز کنند.

موتور بازی سازی چیست؟

موتور بازی سازی با انجین بازی سازی بخش ذاتی توسعه بازی هستند، چه توسعه دهندگان از یک موتور بازی محبوب موجود استفاده کنند یا خودشان یک موتور بازی را بسازند. نقش موتورهای بازی سازی، بیش از یک ابزار مفید در فرآیند توسعه بازی است که پایه و چارچوب را برای ساخت آن فراهم می‌ کنند. هنگامی که یک انجین بازی سازی انتخاب یا ساخته می شود، توسعه دهندگان اکثریت قریب به اتفاق کار طراحی بازی را در آن موتور انجام می دهند. حتی عناصر توسعه بازی که خارج از موتور بازی سازی ایجاد می شوند، مثل صدا، برای استفاده به موتور بازی نیاز دارند. برای مثال، توسعه دهندگانی که روی یک بازی کار می کنند، ممکن است با استفاده از نرم افزار مدل‌ سازی سه بعدی، عناصری را برای بازی ایجاد کنند. با این حال، مدل‌ های از پیش تعریف شده نیز برای طراحان بازی در دسترسی خواهند بود. 

انجین های بازی سازی شامل بسیاری از سیستم‌ های داخلی مختلف مانند موتور فیزیک، موتور صوتی، موتور رندر، هوش مصنوعی، انیمیشن و غیره هستند. همچنین پلاگین ها یا API هایی برای سفارشی کردن موتور بازی وجود دارد. همچنین برخی از موتورها دارای کتابخانه های از پیش ساخته شده هستند تا ساخت بازی را آسان تر کنند. طراحان بازی با استفاده از بلوک هایی که موتورهای بازی سازی ارائه می کنند، عناصر مختلف بازی خود را تا رسیدن به محصول نهایی برنامه ریزی می کنند. موتورهای بازی مختلف از زبان های برنامه نویسی مختلفی پشتیبانی می کنند. 

انواع موتورهای بازی سازی

موتور بازی سازی یا انجین بازی سازی

بسته به نوع بازی که یک استودیو سعی در توسعه آن دارد، یکی از چند نوع مختلف انجین بازی سازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بسیاری از انجین های بازی سازی واجد شرایط، بیش از یکی از این نوع موارد هستند و در واقع چند نوع را شامل می شوند.

  • موتورهای بازی سازی دوبعدی

همانطور که از نام آن پیداست، موتورهای بازی سازی دو بعدی از توسعه بازی های دو بعدی مانند پلتفرمرهای اسکرول جانبی پشتیبانی می کنند. آن‌ها بهینه شده آند تا با عناصر و طرح های دو بعدی، بهترین کارایی را داشته باشند. 

  • موتورهای بازی سازی سه بعدی

برخلاف انجین های بازی سازی دو بعدی، موتورهای سه بعدی از توسعه بازی هایی با گرافیک و سطوح سه بعدی پشتیبانی می کنند. آن‌ها بهینه سازی شده اند تا با عناصر سه بعدی و طرح‌ هایی که در بازی‌ های اکشن ماجراجویی قابل استفاده هستند، بهترین عملکرد را داشته باشند.

  • انجین بازی سازی موبایل

انجین های بازی سازی موبایل به طور خاص از توسعه بازی های موبایلی پشتیبانی می کنند که اغلب از نظر گرافیکی نسبت به بازی های کامپیوتری ساده تر هستند. این موتورها ابزارها و سیستم هایی را ارائه می دهند که ورودی های صفحه لمسی، تصاویر دو بعدی روی صفحه نمایش دستی و موارد دیگر را تکمیل می کنند. 

  • موتورهای بازی واقعیت افزوده

یک انجین بازی واقعیت افزوده یا موتور بازی AR ، چارچوبی را برای ایجاد تجربه بازی های ویدیویی واقعیت افزوده در اختیار توسعه دهندگان بازی قرار می دهد. این ابزارها به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا عناصر بازی سه بعدی را ایجاد و ویرایش کنند که به طور مجازی با دنیای واقعی که از دوربین بازیکن مشاهده می شود، در تعامل است. 

  • موتورهای بازی واقعیت مجازی

یک موتور بازی واقعیت مجازی یا موتور بازی VR ، چارچوبی را برای ایجاد یک تجربه بازی ویدیویی VR در اختیار توسعه دهندگان بازی قرار می دهد. این ابزارها به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا عناصر سه بعدی را به عنوان بخشی از یک تجربه مجازی سه بعدی کاملاً فراگیر برای بازیکن ایجاد و ویرایش کنند.

مزایای استفاده از موتور بازی

موتور بازی سازی یا انجین بازی سازی

انجین های بازی سازی بخش اساسی توسعه بازی هستند. صنعت بازی‌ سازی، نمونه های بسیار کمی از بازی های ویدیویی را دیده است که بدون استفاده از موتور بازی، توسعه یافته اند. برخی از دلایلی که موتورهای بازی برای توسعه بسیار حیاتی هستند عبارتند از:

  • چارچوب از پیش ساخته شده

ساختن یک بازی از ابتدا یک کار بزرگ است، حتی برای استودیوهای بزرگ بازی. چارچوب از پیش ساخته شده نرم افزار بازی و کیت های ابزار باعث صرفه جویی در وقت توسعه دهندگان می شود و به آن‌ها اجازه می دهد روی محتوای بازی تمرکز کنند. 

  • توسعه استاندارد

استفاده از نرم افزار موتور بازی به این معنی است که توسعه دهندگان می توانند بر یک محیط استاندارد تکیه کنند. این مورد درباره روش های سفارشی ساخته شده صدق نمی کند.

  • سازماندهی گردش کار

توسعه دهندگانی که از موتور بازی سازی استفاده می کنند از توانایی کار در یک هاب متمرکز بهره می برند. بدون موتور بازی، گردش کار مستعد بی نظمی است. توسعه بازی زمانی سریعتر و کارآمدتر می شود که توسعه دهندگان بتوانند همه ابزارهای خود را در یک مکان نگه دارند.

  • عناصر از پیش ساخته شده

توسعه دهندگان، به ویژه آنهایی که در تیم های کوچکتر هستند، می توانند با استفاده از عناصر از پیش ساخته شده به جای ساختن خود آن‌ها در زمان خود صرفه جویی کنند. استفاده از کتابخانه های از پیش تعریف شده که در بسیاری از انجین های بازی سازی وجود دارد به توسعه دهندگان زمان بیشتری می دهد تا به جای ایجاد عناصر روی مکانیک بازی کار کنند.

عناصر اساسی یک موتور بازی

موتور بازی سازی یا انجین بازی سازی

چارچوب ارائه شده توسط یک موتور بازی می تواند متفاوت باشد، اما یک موتور بازی کامل معمولاً شامل عناصر زیر است:

  • سیستم رندر گرافیک

یک موتور بازی سازی همیشه شامل یک سیستم یا موتور رندر گرافیکی است که نمایش و دستکاری عناصر بصری را ممکن می کند. این سیستم های رندر با دیگر سیستم‌ های رندر تصویر متفاوت هستند، زیرا باید برای پشتیبانی از گیم پلی تعاملی بهینه سازی شوند.

  • موتور فیزیک

اکثر انجین های بازی یک موتور فیزیک داخلی را ارائه می دهند. موتورهای فیزیک سیستم های نرم افزاری هستند که به رایانه‌ ها اجازه می دهند پدیده‌ های فیزیک را که افراد در دنیای واقعی تجربه می کنند (گرانش، دینامیک سیالات و غیره) شبیه سازی کنند و آن ها را روی اشیاء سه بعدی در بازی‌ ها و سایر رندرهای سه‌ بعدی اعمال کنند، که بر نحوه تعامل آن اشیا در دنیای دیجیتال تأثیر می گذارد.

  • موتور صوتی

بسیاری از موتورهای بازی یک موتور صوتی داخلی ارائه می کنند. نرم افزار موتور صوتی چارچوبی را برای ایجاد و مدیریت صدا در بازی های ویدیویی فراهم می کند. این عنصر با ارائه یک چارچوب از پیش ساخته شده که طراحان می توانند از طریق آن با عناصر صوتی ارتباط برقرار کنند، نیاز به ایجاد و ترکیب جلوه های صوتی را از پایه حذف می کند.

  • سیستم های هوش مصنوعی

سیستم‌ های هوش مصنوعی منطق اساسی را ارائه می کنند که نحوه رفتار شخصیت‌ ها و سیستم های غیربازیکن در بازی را نشان می‌ دهد. طراحان بازی می‌ توانند این سیستم‌ ها را ویرایش کرده و مواردی به آن ها اضافه کنند تا به عنوان مثال پرخاشگری شخصیت دشمن را تغییر دهند، رفتار شخصیت دوستانه را تنظیم کنند و …

اگر به ساخت بازی علاقه دارید می توانید در دوره آموزش تئوری طراحی گیم شرکت کنید. این دوره با دوبله اختصاصی فارسی آکادمی آوای صلح سیمرغ عرضه شده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با این دوره رایگان یاد می‌گیری چطور لباساتو شخصی‌سازی کنی

دوره طراحی الگو برای پوشاک مد روز

 
BLACK

زمان باقی مانده تا شروع تخفیف بلک فرایدی روی پکیج‌های اشتراکی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
black2