logomain
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
کارل لاگرفلد

معرفی برترین طراحان مد جهان: کارل لاگرفلد

کمتر علاقمندی به حوزه مد و لباس در جهان وجود دارد که کارل لاگرفلد را نشناسد. آن عینک تیره و لباس های فاخر سیاه و سفید، دستکش چرم و موهای دم اسبی سفید از او چهره ای افسانه ای در دنیای طراحی مد ساخته است.

اغراق نیست اگر بگوییم لاگرفلد مشهورترین چهره فشن دیزاین در یک قرن اخیر بوده است.

دوران کودکی کارل اتو لاگرفلد

کارل اتو لاگرفلد (Karl Otto Lagerfeldt) در هامبورگ آلمان به دنیا آمد. البته او هیچگاه محل و تاریخ تولد واقعیش را فاش نکرد اما بعضی از شیفتگان او معتقدند او در ۱۰ سپتامبر ۱۹۳۳ در هامبورگ آلمان به دنیا آمده است.

خانواده او بسیار ثروتمند بودند و کارل به‌همراه خواهر بزرگترش مارتا و خواهر ناتنی‌اش تئا، دوران کودکی خوبی را سپری کرد. پدرش کریستین، ثروتش را با واردکردن شیر تغلیظ‌شده به آلمان به دست آورده بود. مادرش، الیزابت، یک نوازنده ماهر ویولن بود. زندگی مرفه در خانواده ای سطح بالا فرصتی را برای او فراهم کرده بود که بیش از بسیاری از هم سن و سالانش از موضوعاتی مانند فلسفه و هنر اطلاع داشته باشد.

کارل از همان دوران کودکی به طراحی و مد علاقه نشان داد. او اغلب تصاویر مجلات مد را می‌برید و جدا می‌کرد. او آن‌قدر به لباس و مد اهمیت می‌داد که حتی از لباس‌های همکلاسی‌هایش در مدرسه انتقاد می‌کرد. او شیفته لباس بود و این ویژگی را با خود تا آخر عمر حفظ کرد.

دوران نوجوانی

او در 14 سالگی زمانی که هنوز نوجوان بود راهی پایتخت مد جهان پاریس شد. پاریس روح تازه ای در کالبد کارل جوان دمید و او توانست در آنجا در کنار تحصیل برای یکی از طراحان معروف آن زمان کار کند.

درعرض دو سال، یک سری از طرح‌ها و نمونه‌های کارهایش را برای یک مسابقه طراحی ارسال کرد. در این مسابقه او در دسته طراحی کت مقام اول را به دست آورد. جالب است بدانید در همان مسابقه، ایو سن لوران که یکی دیگر از بزرگ‌ترین طراحان تاریخ مد است و در آن زمان ۱۹ سال داشت، برنده بخش لباس‌های مجلسی شده بود. ایو و کارل در همین مراسم آشنا شدند و دوستی صمیمانه‌ای بینشان شکل گرفت.

بعد از آن کارل به‌طور تمام وقت به‌عنوان دستیار پیر بالمن، طراح فرانسوی، کار کرد و سپس شاگردش شد. او سه سال در آنجا ماند و سپس در سال ۱۹۵۸ به‌عنوان مدیر خلاق در خانه مد ژان پاتو مشغول به کار شد.

دوران جوانی

او خیلی زود توانست برای تعدادی از مشهورترین برندهای لباس جهان مانند فندی طراحی کند. اما او به طراحی تنها قانع نبود و رویایش این بود که برند خودش را تولیدکند.

 اولین مجموعه شخصی او به نام (رولان کارل) در سال ۱۹۵۸ رونمایی شد اما مورد استقبال قرار نگرفت . اما برای انسان خلاقی مانند کارل لاگرفلد هر شکست پلی بود به سمت پیروزی. کارل در سال ۱۹۶۰ اقدام به طراحی مجموعه هایی از دامن و کلاه کرد که با استقبال نسبتاً خوبی همراه شد.

در سال ۱۹۶۱ کارل کسب و کار خود را بنا نهاد. او به اندازه‌ای مهارت به دست آورده بود که برای برندهای مشهوری همچون فندی و کلوئی نیز طراحی انجام می‌داد. دلیل محبوبیت کارل به این علت بود که طراحی‌های او بسیار خلاقانه بود و توانست باعث ایجاد نوآوری در این صنعت شود. او به بازار و مد قدیم بسیار علاقه‌مند بود و لباس‌های عروس قدیمی را خریداری می‌کرد و به سبکی نو آن‌ها را بازسازی می‌کرد. اقدام دیگر کارل بعد از راه‌اندازی برندش، حذف حرف t از انتهای نام خانوادگی‌اش بود. او معتقد بود با این کار برندش تجاری‌تر به نظر می‌رسد.

دوران موفقیت

کارل در سال ۱۹۶۴ کارل جوان همکاری با برند کلویی (کلوئه) را آغاز کرد. بنیانگذار خانه مد کلویی، گبی آگیون بود. او کسی بود که کارل را تشویق کرد از آموزش رسمی‌ فرار کند و رویکردی آزادانه ‌تر برای طراحی داشته باشد. در اوایل دهه ۱۹۷۰، کلویی یک برند شناخته‌شده پاریسی بود؛ اما به‌لطف لاگرفلد به یک برند قدرتمند بین‌المللی تبدیل شد.

در سال ۱۹۶۵، لاگرفلد طراحی خانه مد فندی را بر عهده گرفت که در رم ایتالیا مستقر بود. او با همکاری با خواهران فندی، به این برند ایتالیایی کمک کرد با تولید لباس‌های خز لوکس به شهرت جهانی برسد.

با این حال، کار او در خانه مد ایتالیایی بدون بحث نبود. استفاده از خز در مجموعه لباس‌های این خانه مد، انتقادهای عمومی زیادی از PETA (سازمان حمایت از حقوق حیوانات) و افراد حامی حیوانات را در پی داشت.

کارل اتو لاگرفلد

پروژه نجات شنل

در دهه ۱۹۸۰، کارل لاگرفلد به سلبریتی بزرگ در دنیای مد تبدیل شده بود. بسیاری از مطبوعات به او علاقه داشتند و مدام درباره تغییراتی که در سبک و زندگی اجتماعی او رخ می‌داد وقایع‌نگاری می‌کردند. عکاس های پاپاراتزی اور را در همه جا تعقیب می کردند و از تمام زوایای زندگی او عکس می گرفتند.

کارل هم اغلب با ستارگان بزرگ دنیای هنر مخصوصاً دوست خوبش اندی وارهول وقت می‌گذراند.

او در طول زندگی حرفه‌ای خود بارها شرکت‌ها و خانه‌های مد را از بدبختی نجات داد. بسیاری از برندهایی که در صنعت مد با مشکل مواجه می‌شدند، به کارل لاگرفلد پناه می‌بردند. سابقه موفقیت او در این زمینه آن‌قدر درخشان است که کمتر طراحی به آن دست یافته است. یکی از کارهایی که او در این دوران انجام داد و برای هیچ‌کس باورکردنی نبود، احیای خانه مد شنل بود: کارل لاگرفلد فقط با یک خط تولید لباس بازسازی‌ شده، توانست خانه مد شنل را از نابودی نجات دهد.

لاگرفلد با مدیریت و خلاقیت بینظیرش لباس های از مد افتاده شنل را بازسازی کرد. او این لباس های قدیمی را به گونه ای تغییر داد که با سلیقه جوانان همخوان باشد. او کت‌های آزاد و سایز بزرگ شنل را کوچک‌تر و تنگ تر کرد، دامن‌ها را کوتاه‌تر و اکسسوری‌ها را بلندتر کرد. با این کار او موفق شد یک امپراتوری لوکس چند میلیارد دلاری را به روزهای اوجش برگرداند؛ اما این پایان ماجرا نبود.

راهی که لاگرفلد در پیش گرفت، الهام‌بخش طراحانی مانند تام فورد، نیکلاس گسکیر و مارک جیکوبز شد و بعدها آنها هم این راه را ادامه دادند و خانه‌های مد درحال‌نابودی را احیا کردند.

لاگرفلد در سال ۱۹۸۴ به مجله وگ آمریکایی گفت: مد سنتی چیزی است که باید با دقت با آن برخورد کنید؛ زیرا می‌تواند شما را نابود کند. احترام هرگز با خلاقیت یک جا جمع نمی‌شود.

فعالیت های خارج از فشن دیزاین

کارل یک عکاس خوب و متبحر بود و به عکاسی علاقه زیادی داشت. او همچنین انسانی اهل مطالعه بود و اوقات فراغتش را به کتاب خواندن می گذراند. کتابخانه او که عمدتاً شامل کتاب‌های عکاسی و هنری است، بیش از ۳۰۰هزار جلد دارد.

در سال های دهه  ۸۰ میلادی، کتاب لباس جدید امپراتور نوشته هانس کریستین اندرسن با نقاشی‌های کارل لاگرفلد منتشر شد.

او در عرصه سینما و کارگردانی نیز فعال بوده است و  یک فیلم کوتاه با نام روزی روزگاری را کارگردانی کرده است. در این فیلم، کایرا نایتلی در نقش کوکو شنل و کلوتیلد هسمه در نقش عمه کوکو شنل یعنی آدرین شنل ایفای نقش می­‌کردند.

کارل اتو لاگرفلد از یکنواختی در کارها و فعالیت‌هایش دوری می‌کرد. در سال ۲۰۱۱، او خط تولید ظروف شیشه‌ای را برای شرکت سوئدی اورفورز (Orrefors) طراحی کرد که در نوع خودش بسیار جالب بود.

یکی از کارهای جالبی که کارل انجام داد این بود که در سال ۲۰۰۱ تا حد زیادی وزن کم کرد. می‌گفت حالا آن‌قدر لاغر هستم که بتوانم کت‌وشلوارهای دیور هوم (یکی از زیربرندهای دیور برای آقایان) را بپوشم.

همین لاغری سرآغاز نوشتن کتاب او با عنوان «رژیم غذایی لاگرفلد» بود. این کتاب به سرعت به یکی از کتاب‌های بسیار پرفروش جهانی تبدیل شد.

در سال ۲۰۱۰، کارل لاگرفلد در یک تبلیغ برای فولکس‌واگن دیده شد که در آن نقش خودش را بازی می‌کرد. در آن سال، او همچنین یک بطری ویژه را با تصویری از خود برای کوکاکولا لایت در فرانسه طراحی کرد. ‌

لاگرفلد در سال ۲۰۱۲ یک مجموعه لوازم آرایشی مناسب برای استفاده در تعطیلات، برای آرایش کنندگان ژاپنی به نام شومورا طراحی کرد. در همان سال او مجموعه‌ای از سنجاق‌ها و گل سینه‌ها را عرضه کرد. ‌

او به مناسبت ۲۵۰امین سالگرد تاسیس شرکت فابرکاستل جعبه‌ای مشهور به کارل باکس طراحی کرد که تمامی لوازم مورد نیاز یک طراح در آن گنجانده شده بود. از این باکس به صورت محدود فقط ۲۵۰۰ عدد تولید شد که هرکدام دارای شناسنامه هستند و قیمت آن بین ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ یورو است.

طراح مد و لباس

عقاید و دیدگاه ها

او در کاتالوگ مربوط به فشن‌شوی سال ۲۰۰۵ شنل در موزه هنر متروپولیتن، نوشت: مد تلاشی است برای نمایان‌کردن برخی از جنبه‌های نامرئی واقعیتی که در لحظه حال می‌بینیم.

در پاییز/ زمستان سال ۱۹۹۱، او نمایش مدی با تم رپ و هیپ‌هاپ ارائه کرد که جسورانه و تابوشکن بود. او در یک مصاحبه پس از نمایش در پاسخ به انتقادها گفت: رپرها حقیقت را بازگو می‌کنند؛ این چیزی است که در زمان کنونی به آن نیاز داریم.

در سال ۱۹۹۴، لاگرفلد با یک مجموعه بحث‌برانگیز که شامل لباس‌های شبی بود که با عباراتی از قرآن گلدوزی شده بود، سر تیتر خبرها شد. این هیاهو به حدی بود که او مجبور شد برای محفظت از کلودیا شیفر، مدل آن محصولات، بادیگارد استخدام کند. ‌

در بهار/ تابستان ۲۰۱۵، او از مدل‌هایی خواست تابلوهایی با شعارهای فمینیستی در دست بگیرند. همین کار باعث شد افراد این مجموعه را به‌علت داشتن پیام سیاسی به‌بادِ انتقاد بگیرند.

او طرفدار استفاده از خز طبیعی بود و به همین دلیل هم طرفداران حقوق حیوانات همواره به این رفتار کارل انتقاد می کردند.

کارل درباره خودش می گفت : من کاریکاتور خودم هستم و از این بابت خوشحالم. او با گربه‌اش شوپِت در پاریس زندگی می‌کرد. یک‌بار گفته بود که اگر قانونی باشد با گربه‌اش ازدواج خواهد کرد. ‌

دستاوردها

لاگرفلد نامی جواودانه در صنعت طراحی مد و لباس است. جایگاهی که او در فشن دیزاین به دست آورد رشک برانگیز است. بعید است در آینده نزدیک هیچ طراحی بتواند به اندازه او بر دنیای مد و لباس تاثیر بگذارد.

او منجی بسیاری از برندهای معروف دنیاست. او با وجود سبک های نوآورانه اش همیشه به برندهای قدیمی احترام می گذاشت و علاقه داشت این برندها را برای نسل های آینده زنده نگه دارد.

کارل اتو لاگرفلد، روز سه‌شنبه ۱۹ فوریه ۲۰۱۹ پس از مدت‌ها بیماری، در سن ۸۵ سالگی، در خانه خود در نوی سور سن درگذشت. طبق وصیت نامه تمامی ثروت او به گربه اش به ارث رسید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با این دوره رایگان یاد می‌گیری چطور لباساتو شخصی‌سازی کنی

دوره طراحی الگو برای پوشاک مد روز

 
BLACK

زمان باقی مانده تا شروع تخفیف بلک فرایدی روی پکیج‌های اشتراکی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
black2